حسین شکرکن؛ مسعود برومندنسب؛ بهمن نجاریان؛ منیجه شهنیییلاق
چکیده
این پژوهش به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. نمونه اصلی این تحقیق شامل 400 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. یک نمونه 200 نفری نیز به منظور اعتباریابی و پایایی سنجی آزمونهای ...
بیشتر
این پژوهش به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس با کارآفرینی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز طراحی شده است. نمونه اصلی این تحقیق شامل 400 دانشجوی دختر و پسر دانشگاه شهید چمران اهواز بود. یک نمونه 200 نفری نیز به منظور اعتباریابی و پایایی سنجی آزمونهای مورد استفاده به کار گرفته شد. هر دو نمونه با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها علاوه بر روشهای توصیفی میانگین و انحراف معیار از ضریب همبستگی ساده و رگرسیون چندگانه برای آزمون فرضیهها استفاده شد. ابزارهای جمعآوری دادهها در این پژوهش شامل پرسشنامه سنجش صفات کارآفرینی، آزمون جهتگیری کارآفرینی، آزمون خلاقیت، پرسشنامه انگیزه پیشرفت و آزمون عزت نفس بودند. پرسشنامههای سنجش صفات کارآفرینی، جهتگیری کارآفرینی و انگیزه پیشرفت توسط پژوهشگران این تحقیق به فارسی برگردانده شد و ضرایب اعتبار و پایایی آنها محاسبه گردید. فرضیههای این پژوهش شامل چهار فرضیه اصلی و 8 فرضیه فرعی است، که روابط ساده و چندگانه بین متغیرهای پیش بین خلاقیت، انگیزه پیشرفت و عزت نفس را با متغیر ملاک کارآفرینی در کل نمونه و به تفکیک در نمونههای دختران و پسران مطرح میسازند. نتایج این پژوهش با یافتههای تحقیقات انجام شده در خارج از کشور هماهنگند.
معصومه هرمزینژاد؛ منیجه شهنیییلاق؛ بهمن نجاریان
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. نمونه تحقیق 160 پسر و 160 دختر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامه خودگزارشی ابراز ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. نمونه تحقیق 160 پسر و 160 دختر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامه خودگزارشی ابراز وجود (ASRI) پرسشنامه عزت نفس آیزنک، مقیاس اضطراب اجتماعی (SAS) و مقیاس کمالگرایی اهواز (APS) را تکمیل نمودند. نتایج تحقیق (در کل آزمودنیها، آزمودنیهای پسر و آزمودنیهای دختر) نشان داد که عزت نفس با ابراز وجود رابطه مثبت دارد. اضطراب اجتماعی با ابراز وجود رابطه منفی دارد. در کل آزمودنیها و آزمودنیهای پسر کمالگرایی با ابراز وجود رابطه منفی دارد. ولی در آزمودنیهای دختر، بین کمالگرایی و ابراز وجود رابطه معنیداری مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیون، در کل آزمودنیها، آزمودنیهای پسر و آزمودنیهای دختر، نشان داد که همبستگی چندگانه عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود، از همبستگی ساده هر یک از متغیرهای ذکر شده بیشتر است.
حبیب هادیانفرد؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند
چکیده
این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی سه روش روان درمانی تعلیم خودآموزی کلامی به کودکان، تعلیم رفتار درمانی و خودآموزی کلامی به مادران کودکان، در کاهش بیتوجهی و تکانشوری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه -بیش فعالی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه، مشتمل بر ...
بیشتر
این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی سه روش روان درمانی تعلیم خودآموزی کلامی به کودکان، تعلیم رفتار درمانی و خودآموزی کلامی به مادران کودکان، در کاهش بیتوجهی و تکانشوری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه -بیش فعالی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه، مشتمل بر دانشآموزان پسر کلاس سوم و چهارم ابتدائی مدارس دولتی شهرستانهای شیراز بوده است. از جامعه موردنظر به شیوه تصادفی چند مرحلهای 2863 دانشآموز جهت تشخیص ADHD مورد غربالگری قرار گرفتند. بدین ترتیب، مجموعاً 160 آزمودنی ADHD در چهار گروه 40 نفری به طور تصادفی گمارده شدند. از همان کلاسها، 40 کودک بهنجار بهطور تصادفی جهت گروه گواه بهنجار انتخاب شد. پژوهش به شیوه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با پنج گروه انجام شد. چهار گروه متعلق به کودکان ADHD است و یک گروه مربوط به کودکان طبیعی است. نوع مداخله در گروههای ADHD به روش تصادفی تعیین شد. متغیرهای وابسته (بی توجهی و تکانشوری) با فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته ارزیابی شد. نتایج نشان داد، گروه تعلیم خودآموزی کلامی به کودک بیشترین را بهبودی را در عملکرد نشان میدهد. تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس یک راهه، و روش پیگیری توکی، تفاوتهای معنیداری بین گروههای تعلیم خودآموزی کلامی به مادر و کودک از یک سو و گروههای گواه از سوی دیگر در پاسخهای صحیح و حذف نشان داد گروه تعلیم رفتار درمانی به مادر با هیچ کدام از گروههای گواه تفاوت معنیداری نشان نداد.
مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ عباس ابوالقاسمی؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان و رابطه آن با خود کارآمدی و جایگاه مهار درونی با توجه به کنترل متغیر هوش در دانشآموزان پسر و دختر دبیرستانهای اهواز میباشد. نمونه مربوط به همه گیرشناسی 3109 دانشآموز پسر و دختر دبیرستانهای اهواز بود که با روش تصادفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان و رابطه آن با خود کارآمدی و جایگاه مهار درونی با توجه به کنترل متغیر هوش در دانشآموزان پسر و دختر دبیرستانهای اهواز میباشد. نمونه مربوط به همه گیرشناسی 3109 دانشآموز پسر و دختر دبیرستانهای اهواز بود که با روش تصادفی ساده انتخاب شدند. همچنین 340 دانشآموز برای آزمون فرضیهها به طور تصادفی گزینش شدند. برای جمع آوری دادهها از پرسشنامه اضطراب امتحان برای همه گیرشناسی، و مقیاس خود کار آمدی، پرسشنامه جایگاه مهار و آزمون هوش، برای آزمون فرضیهها استفاده شد. نتایج نشان داد که میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان در نمونه مورد بررسی 3/17 درصد است. میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان در دانشآموزان دختر نسبت به پسر ( 22 درمقابل 12/8 درصد) و عرب نسبت به فارس (18/7 در مقابل 16/4) بیشتر است. نتایج آزمون فرضیهها نشان داد که با کنترل متغیر هوش، اضطراب امتحان با خودکار آمدی (0/29-=r) و جایگاه مهار درونی (0/24-=r) همبستگی منفی معنیداری دارد. همچنین، نتایج پژوهش نشان داد که بین ترکیب خطی متغیرهای پیش بین ( خود کار آمدی، جایگاه مهار درونی و هوش) با متغیر ملاک (اضطراب امتحان) همبستگی چندگانه معنیداری وجود دارد(0/01=P).
شهین زاهدیفر؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن
چکیده
اهداف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای برای سنجش پرخاشگری متناسب با ویژگیهای فرهنگی- اجتماعی جامعه بوده و سپس بررسی 4 فرضیه اصلی زیر بوده است:
1. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و نمرههای افسردگی این دانشجویان همبستگی مثبت وجود دارد. ...
بیشتر
اهداف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای برای سنجش پرخاشگری متناسب با ویژگیهای فرهنگی- اجتماعی جامعه بوده و سپس بررسی 4 فرضیه اصلی زیر بوده است:
1. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و نمرههای افسردگی این دانشجویان همبستگی مثبت وجود دارد. 2. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و نمرههای این دانشجویان در الگوی شخصیتی- رفتاری تیپ الف همبستگی مثبت وجود دارد. 3. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و نمرههای این دانشجویان در پرسشنامه سردرد میگرن همبستگی مثبت وجود دارد. 4. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان مؤنث و مذکر دانشگاه شهید چمران اهواز تفاوت معنیداری وجود دارد.
در این پژوهش حجم سه نمونه به ترتیب: نمونه هنجاری 550 نفر، نمونه بازآزمایی و آزمون فرضیهها 229 نفر و نمونه سنجش روایی 215 نفر بود که به صورت تصادفی چند مرحلهای از بین دانشجویان شرکت کننده در کلاسهای معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران انتخاب شده بودند. ابتدا بر اساس تحلیل عوامل، پرسشنامه پرخاشگری مشتمل بر 3 عامل و 30 ماده ساخته شد که بر روی عامل اول (خشم و غضب) 14 ماده، بر روی عامل دوم (تهاجم و توهین) 8 ماده و بر روی عامل سوم (لجاجت و کینهتوزی) 8 ماده قرار گرفته است. پایایی این پرسشنامه براساس ضرایب بازآزمایی و آلفای کرونباخ رضایتبخش بود. همچنین روایی این پرسشنامه بوسیله پرسشنامههای ملاک شامل پرسشنامه شخصیتی آیزنک، پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا و پرسشنامه BDVI ارزیابی شد. ضرایب همبستگی و خلاصه نتایج آزمونهای رگرسیون چند متغیری بر روی پرسشنامههای فوقالذکر حاکی از رضایتبخش بودن روایی این پرسشنامه بوده است.
برای آزمون فرضیههای پژوهش از پرسشنامههای پرخاشگری (ساخته شده توسط پژوهشگر)، تیپ شخصیتی الف، پرسشنامه سردرد میگرن و میزان افسردگی (D) از پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا استفاده شد. بر اساس ضرایب همبستگی به دست آمده فرضیه اول تأیید شد (به استثنای همبستگی عامل دوم پرخاشگری با افسردگی در آزمودنیهای مذکر). همچنین همبستگی عامل سوم پرخاشگری با افسردگی در کل آزمودنیها و هر دو جنس معنیدار نبود. فرضیه دوم تحقیق در مورد کل آزمودنیها و آزمودنیهای مؤنث و مذکر به تفکیک نیز تأیید شد. بر اساس ضرایب به دست آمده فرضیه سوم در مورد کل آزمودنیها و آزمودنیهای مؤنث و مذکر نیز به تفکیک تأیید شد. همچنین فرضیه چهارم (به ترتیب: 55/2=t (01/0>P)، نیز به تفکیک 86/2=t (01/0>P)، 92/7=t (001/0>P) و 27/2=t (05/0>P) تأیید شد.
مینا وردی؛ مهناز مهرابیزادههنرمند؛ بهمن نجاریان
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی اهواز در سال تحصیلی 79-78 انجام شده است. نمونه مورد بررسی 300 نفر از دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه ساده و چندگانه کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی اهواز در سال تحصیلی 79-78 انجام شده است. نمونه مورد بررسی 300 نفر از دانشآموزان دختر مراکز پیشدانشگاهی نواحی چهارگانه آموزش و پرورش اهواز بودند که با روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب گردیدند. آنها مقیاس کمالگرایی اهواز، پرسشنامه سرسختی روانشناختی اهواز و فهرست تجدیدنظر شده علائم روانی را تکمیل نمودند. در ضمن میانگین، معدل سه ساله دبیرستان و معدل ترم گذشته دانشآموزان به عنوان شاخص عملکرد تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج نشان داد که کمالگرایی با سلامت روانی رابطه منفی دارد، ولی با عملکرد تحصیلی رابطهای ندارد. همچنین سرسختی روانشناختی با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی رابطه مثبت دارد. افزون بر این، همبستگی چندگانه کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با سلامت روانی از همبستگی ساده هریک از آنها بیشتر بود. نهایتاً همبستگی چندگانه کمالگرایی و سرسختی روانشناختی با عملکرد تحصیلی از همبستگی ساده هر یک از آنها بیشتر و معنیدار بود.
غلامرضا رجبی؛ بهمن نجاریان؛ یوسفعلی عطاری
چکیده
هدف از اجرای این پژوهش هنجاریابی آزمون نقاشی مقیاس زنان آدمک گودیناف- هریس به عنوان یک آزمون تحولی در مدارس ابتدایی بوشهر بود. در این پژوهش 260 آزمودنی دختر در شش گروه 6، 7، 8، 9، 10 و 11 ساله به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. اجراء و نمرهگذاری این آزمون بر طبق روش ...
بیشتر
هدف از اجرای این پژوهش هنجاریابی آزمون نقاشی مقیاس زنان آدمک گودیناف- هریس به عنوان یک آزمون تحولی در مدارس ابتدایی بوشهر بود. در این پژوهش 260 آزمودنی دختر در شش گروه 6، 7، 8، 9، 10 و 11 ساله به صورت تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. اجراء و نمرهگذاری این آزمون بر طبق روش نمرهگذاری زنان گودیناف- هریس (1963) انجام گرفت. تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که آزمودنیهای 6 تا 11 ساله دختر در مقیاس زنان به طور جداگانه در سطح آماری 0/01=a با یکدیگر تفاوت دارند. لیکن بین نمرههای آزمون نقاشی کل نمونه با نمرههای پیشرفت تحصیلی سه ماهه اول کودکان به استثنای درس فارسی رابطه منفی معنیداری وجود دارد. ضرایب پایایی و روایی مربوط به این آزمون از سطح قابل قبولی برخوردارند.
بهمن نجاریان
چکیده
هدف از اجرای این تحقیق ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای برای سنجش علائم سردرد میگرن در جمعیت عمومی بود. با استفاده از روش آماری تحلیل عوامل، پرسشنامهای 25 سئوالی ساخته شد که از ضرایب پایایی (بازآزمایی و همسانی درونی) و اعتبار رضایت بخشی برخوردار بود. برای اعتباریابی این ...
بیشتر
هدف از اجرای این تحقیق ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای برای سنجش علائم سردرد میگرن در جمعیت عمومی بود. با استفاده از روش آماری تحلیل عوامل، پرسشنامهای 25 سئوالی ساخته شد که از ضرایب پایایی (بازآزمایی و همسانی درونی) و اعتبار رضایت بخشی برخوردار بود. برای اعتباریابی این پرسشنامه، از اجرای همزمان آن با سه مقیاس HADS، MMPI و AAI استفاده شد. همچنین، میزان شیوع سردرد میگرن و رتبههای درصدی نمرههای آزمودنیها در این پرسشنامه محاسبه شد. در این تحقیق، 382 دانشجوی دختر و پسر دانشگاههای شهید چمران و آزاد اسلامی اهواز با میانگین سنی 09/23=X (44/3=SD) سال در مرحله ساخت مقیاس شرکت نمودند. بر اساس یافتههای این تحقیق، میزان شیوع علائم سردرد میگرن در میان 15% آزمودنیها خیلی زیاد میباشد.
حمید شرقی؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن
چکیده
این تحقیق به مقایسه عملکرد تحصیلی و سازگاری عاطفی-اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر پایه اول ابتدایی شهرستان اهواز پرداخته است. بدین منظور از بین دانشآموزان پایه اول شهرستان اهواز با روش تصادفی ساده 60 دانشآموز دختر و 60 دانشآموز پسر متولد مهرماه 1366، (7 ساله) و 60 دانشآموز دختر و 60 دانشآموز ...
بیشتر
این تحقیق به مقایسه عملکرد تحصیلی و سازگاری عاطفی-اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر پایه اول ابتدایی شهرستان اهواز پرداخته است. بدین منظور از بین دانشآموزان پایه اول شهرستان اهواز با روش تصادفی ساده 60 دانشآموز دختر و 60 دانشآموز پسر متولد مهرماه 1366، (7 ساله) و 60 دانشآموز دختر و 60 دانشآموز پسر متولد شهریور ماه 1367، (6 ساله) انتخاب گردید. جهت سنجش عملکرد تحصیلی از امتحان هماهنگ سه درس ریاضی، روخوانی و دیکته و برای سنجش سازگاری عاطفی-اجتماعی آزمودنیها، از پرسشنامه سنجش رفتار سازشی استفاده شد. فرمنظر خواهی و مشخصات فردی و خانوادگی نیز توسط والدین آزمودنیها تکمیل و همچنین نمرههای نوبت اول و دوم همه آزمودنیها در سه درس مذکور و انضباط جهت همبستگی با آزمونهای هماهنگ و پرسشنامه سازشی از مدارس جمعآوری گردید. همچنین برای کنترل هوش آزمودنیها، آزمون ماتریسهای پیشرونده ریون رنگی به صورت انفرادی روی همه آنان اجرا شد. بر اساس نتایج تحلیلهای آماری، مشخص گردید که تفاوت معنیداری چه از نظر عملکرد تحصیلی و چه از نظر سازگاری عاطفی-اجتماعی بین آزمودنیهای 6 ساله و 7 ساله وجود ندارد. و میان آزمودنیهای پسر و دختر نیز از نظر این دو متغیر تفاوت معنیداری وجود ندارد. لذا فرضیههای تحقیق همگی تأئید شدند و معلوم گردید که تفاوت معنیداری بین عملکرد تحصیلی و سازگاری عاطفی-اجتماعی دانشآموزان دختر و پسر 6 ساله و 7 ساله پایه اول مدارس ابتدایی شهرستان اهواز وجود ندارد.
مسعود برومند نسب؛ حسین شکرکن؛ بهمن نجاریان
چکیده
جایگاه مهار به عنوان خصیصهای شخصیتی به این امراشاره دارد که هر فرد مجموعهای از باورها و انتظارات دارد، مبنی براینکه افراد یا عواملی هستند که پاداشها و تنبیههارا در زندگی وی در اختیار دارند . در این خصوص، برخی افراد جهت گیری درونی دارند، و معتقدند که تبحر، سخت کوشی، احتیاط و رفتار مسئولیت ...
بیشتر
جایگاه مهار به عنوان خصیصهای شخصیتی به این امراشاره دارد که هر فرد مجموعهای از باورها و انتظارات دارد، مبنی براینکه افراد یا عواملی هستند که پاداشها و تنبیههارا در زندگی وی در اختیار دارند . در این خصوص، برخی افراد جهت گیری درونی دارند، و معتقدند که تبحر، سخت کوشی، احتیاط و رفتار مسئولیت پذیر به پیامدهای مثبت خواهد انجامید. این دسته افراد جایگاه مهار درونی دارند و به آنها دروننگر اطلاق میشود. از طرف دیگر، برخی افراد جهتگیری بیرونی پیدا میکنند و اعتقاد دارند که رویدادها از طریق شانس، قدرت دیگران و عوامل ناشناخته و غیر قابل مهار تعیین میشوند. چنین افرادی جایگاه مهاربیرونی دارند و به آنها بروننگر گفته میشود. در چارچوب شناسایی و مطالعه عوامل مؤثر بر شکلگیری جایگاه مهار، هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین نگرشهای فرزندپروری والدین و جایگاه مهار فرزندانشان میباشد. سه نوع نگرش فرزندپروری مورد بررسی در این پژوهش عبارتند از نگرش سلطهگری، نگرش وابستگی شدید و نگرش بیاعتنایی نمونه این تحقیق شامل 217 نفر دانشآموز دختر و پسر پایه سوم مقطع راهنمایی شهر دزفول بود، که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای انتخاب شدند. این تحقیق شامل چهار فرضیه اصلی و چندین فرضیه فرعی در خصوص رابطه منفی نگرشهای فرزندپروری سلطهگری، وابستگی شدید و بیاعتنایی با جایگاه مهار دانشآموزان بود. نتایج تحلیل آماری دادهها نشان میدهند که تقریباً همه فرضیههای اصلی و فرعی این تحقیق تأیید میشوند. بر اساس یافتههای این تحقیق،پژوهشگران پیشنهادهایی در خصوص شکلگیری و اصلاح جایگاه مهار دانشآموزان به والدین و آموزگاران ارائه میدهند.
عباس ابوالقاسمی؛ عزیزه اسدی مقدم؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن
چکیده
هدف اصلی از تحقیق حاضر، ساخت مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان به وسیله تحلیل عوامل و تعیین پایایی و اعتبار آن بود. 581 دانشآموز دختر و پسر پایه سوم 12 مدرسه راهنمایی شهرستان اهواز، یک پرسشنامه مقدماتی 93 مادهای مربوط به اضطراب امتحان را تکمیل نمودند. بر اساس تحلیل عوامل پاسخهای ...
بیشتر
هدف اصلی از تحقیق حاضر، ساخت مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان به وسیله تحلیل عوامل و تعیین پایایی و اعتبار آن بود. 581 دانشآموز دختر و پسر پایه سوم 12 مدرسه راهنمایی شهرستان اهواز، یک پرسشنامه مقدماتی 93 مادهای مربوط به اضطراب امتحان را تکمیل نمودند. بر اساس تحلیل عوامل پاسخهای آزمودنیها، مقیاس TAI با 25 ماده ساخته شد، که پایایی آن به وسیله دو روش بازآزمایی و همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) و اعتبار آن از طریق تعیین ضرایب همبستگی TAI، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و مقیاس اضطراب ANQ محاسبه شد. در مجموع، ضرایب پایایی مقیاس TAI رضایتبخش و ضرایب اعتبار آن معنیدار بودند. در ضمن، رتبههای درصدی نمرههای آزمودنیها در مقیاس TAIمحاسبه شد. طبق نتایج این تحقیق، مقیاس TAIواجد شرایط لازم برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی و تشخیص اضطراب امتحان در کودکان و نوجوانان در مدارس میباشد.