عبدالکاظم نیسی؛ منیجه شهنیییلاق
چکیده
در این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود، عزت نفس، بهداشت روانی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان پسر مضطرب اجتماعی سال اول دبیرستان پرداخته شده است. جامعه آماری دانشآموزان پسر مضطرب اجتماعی سال اول دبیرستانهای اهواز میباشند. از بین 400 نفر نمونه اولیه 90 دانشآموز ...
بیشتر
در این پژوهش به بررسی تأثیر آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود، عزت نفس، بهداشت روانی و اضطراب اجتماعی در دانشآموزان پسر مضطرب اجتماعی سال اول دبیرستان پرداخته شده است. جامعه آماری دانشآموزان پسر مضطرب اجتماعی سال اول دبیرستانهای اهواز میباشند. از بین 400 نفر نمونه اولیه 90 دانشآموز مضطرب اجتماعی انتخاب و به طور تصادفی به سه گروه آزمایشی، دارونما و گواه گمارده شدند. ابزارهای مورد استفاده عبارتند از: مقیاس خودگزارشی مداد-کاغذی ابراز وجود برای نوجوانان، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت، مقیاس اضطراب اجتماعی و فهرست تجدید نظر شده علایم روانی (SCL 90-R). طرح پژوهشی طرح پیش آزمون- پس آزمون با دو گروه کنترل میباشد. نتایج تحلیل فرضیهها با استفاده از روش آماری تحلیل واریانس نشان داد که آموزش ابراز وجود باعث افزایش ابراز وجود، عزت نفس و بهداشت روانی و کاهش اضطراب اجتماعی میشود. این تأثیر فقط در گروه آزمایشی مشاهده شد و دو گروه دیگر تفاوت معنی داری در پیش آزمون و پس آزمون نداشتند. نتایج این پژوهش مؤثر بودن آموزش ابراز وجود را در افزایش جسارتورزی، عزت نفس و بهداشت روانی و کاهش اضطراب اجتماعی نشان میدهد.
معصومه هرمزینژاد؛ منیجه شهنیییلاق؛ بهمن نجاریان
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. نمونه تحقیق 160 پسر و 160 دختر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامه خودگزارشی ابراز ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه ساده و چندگانه متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز میباشد. نمونه تحقیق 160 پسر و 160 دختر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامه خودگزارشی ابراز وجود (ASRI) پرسشنامه عزت نفس آیزنک، مقیاس اضطراب اجتماعی (SAS) و مقیاس کمالگرایی اهواز (APS) را تکمیل نمودند. نتایج تحقیق (در کل آزمودنیها، آزمودنیهای پسر و آزمودنیهای دختر) نشان داد که عزت نفس با ابراز وجود رابطه مثبت دارد. اضطراب اجتماعی با ابراز وجود رابطه منفی دارد. در کل آزمودنیها و آزمودنیهای پسر کمالگرایی با ابراز وجود رابطه منفی دارد. ولی در آزمودنیهای دختر، بین کمالگرایی و ابراز وجود رابطه معنیداری مشاهده نشد. نتایج تحلیل رگرسیون، در کل آزمودنیها، آزمودنیهای پسر و آزمودنیهای دختر، نشان داد که همبستگی چندگانه عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود، از همبستگی ساده هر یک از متغیرهای ذکر شده بیشتر است.
فهیمه ثابتی؛ منیجه شهنیییلاق
چکیده
این پژوهش آزمایشی میدانی به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی در کاهش ناسازگاریهای اجتماعی-عاطفی دانشآموزان پسر ناسازگار دبستانی در اهواز انجام شده است. حجم نمونه اولیه 950 دانش آموز است که به طور تصادفی از مدارس پسرانه نواحی چهار گانه آموزش و پرورش شهرستان اهواز ...
بیشتر
این پژوهش آزمایشی میدانی به منظور بررسی تأثیر آموزش مهارتهای اجتماعی در کاهش ناسازگاریهای اجتماعی-عاطفی دانشآموزان پسر ناسازگار دبستانی در اهواز انجام شده است. حجم نمونه اولیه 950 دانش آموز است که به طور تصادفی از مدارس پسرانه نواحی چهار گانه آموزش و پرورش شهرستان اهواز در پایههای سوم، چهارم و پنجم دبستان انتخاب شد. سپس از این تعداد 134 نفر از طریق پرسشنامه رفتاری کودکان راتر و پرسشنامه جامعه سنجی به عنوان دانشآموزان ناسازگار معرفی شدند (میزان شیوع 1/14 در صد) که 60 نفر از آنها به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای گرد آوری دادهها شامل: 1) پرسشنامه رفتاری کودکان راتر، 2) پرسشنامه جامعه سنجی و 3) مقیاس رفتار سازشی میباشد. دو ابزار اول برای تشخیص کودکان ناسازگار و ابزار سوم برای تعیین میزان رفتار سازشی گروههای آزمایشی و گواه قبل و بعد از مداخله مورد استفاده قرار گرفتند. روش کار به این صورت بود که نخست هر دو گروه آزمایشی و گواه توسط مقیاس رفتار سازشی پیش آزمون شدند. سپس به گروه آزمایشی در هشت جلسه یک ساعته آموزش مهارتهای اجتماعی داده شد. این آموزش شامل گوش دادن، دوست یابی، حل تعارض، ابراز وجود و همکاری بود. پس از اعمال مداخله، بار دیگر هر دو گروه توسط مقیاس رفتار سازشی پس آزمون شدند. نتایج تحلیل واریانس با اندازههای مکرر این بود که بین تفاضل نمرههای پیش و پس آزمون رفتار سازشی گروه آزمایشی و گواه تفاوت معنی دار وجود دارد. همچنین عملکرد آزمودنیها در حیطههای مختلف پرسشنامه رفتار سازشی متفاوت بود. تعامل بین گروهها و خرده مقیاسهای پرسشنامه رفتار سازشی نیز معنی دار بود. به طور کلی نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای اجتماعی موجب کاهش ناسازگاریهای اجتماعی-عاطفی دانشآموزان پسر ناسازگار دبستانی میشود.
منیجه شهنیییلاق
چکیده
< p class="a" dir="RTL"> این مقاله در پی یافتن رابطه بین برخی عوامل جمعیت شناختی و ابراز خشونت مردها نسبت به همسران خود میباشد و با استفاده از جدیدترین یافته ها عوامل مؤثر در بروز این مشکل اجتماعی را مورد بررسی قرار میدهد. در این پژوهش فرضیه هایی در زمینه ارتباط عوامل مختلف (مانند سن، ...
بیشتر
< p class="a" dir="RTL"> این مقاله در پی یافتن رابطه بین برخی عوامل جمعیت شناختی و ابراز خشونت مردها نسبت به همسران خود میباشد و با استفاده از جدیدترین یافته ها عوامل مؤثر در بروز این مشکل اجتماعی را مورد بررسی قرار میدهد. در این پژوهش فرضیه هایی در زمینه ارتباط عوامل مختلف (مانند سن، تحصیلات، درآمد ماهیانه، شغل زن و مرد، تعداد فرزندان، مدت زمان ازدواج و رضایت زن از زندگی زناشویی) با انواع خشونت (کلی، روان شناختی، جسمی و شدید) مردها نسبت به همسران خود به محک آزمایش گذاشته شد. گروه نمونه شامل 153 زن بود که به صورت تصادفی از مناطق مختلف شهرستان اهواز انتخاب شده بودند. ابزارهای مورد استفاده، مقیاس سوء رفتار با زن و پرسشنامه مشخصات فردی و خانوادگی بودهاند. یافتههای به دست آمده نشان داد که از بین متغیرهای مورد مطالعه، رضایت زن از زندگی زناشویی بیشترین همبستگی منفی معنی دار را با هر چهار نوع خشونت دارد و تحصیلات مرد و زن نیز با خشونت کلی رابطه منفی معنی دار نشان داد. تحصیلات مرد نیز با خشونت روان شناختی رابطه منفی معنی داری داشت. همین طور رابطه تحصیلات مرد و زن با خشونت جسمی منفی بود ولی تعداد فرزندان و طول مدت ازدواج با خشونت جسمی رابطه مثبت و معنی دار داشت. تحلیل رابطه همه متغیرهای یاد شده با انواع مختلف خشونت نشان داد که رضایت زن از زندگی زناشویی بهترین پیش بینی کننده خشونت مردها نسبت به همسران خود است. در مجموع، نتایج به دست آمده حاکی از آن است که سه متغیر رضایت زن از زندگی زناشویی، تحصیلات مرد و طول مدت ازدواج پیش بینی کنندههای خوبی برای خشونت جسمی مرد نسبت به همسرش میباشند.