حبیب هادیانفرد؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند
چکیده
این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی سه روش روان درمانی تعلیم خودآموزی کلامی به کودکان، تعلیم رفتار درمانی و خودآموزی کلامی به مادران کودکان، در کاهش بیتوجهی و تکانشوری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه -بیش فعالی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه، مشتمل بر ...
بیشتر
این پژوهش به منظور مقایسه اثربخشی سه روش روان درمانی تعلیم خودآموزی کلامی به کودکان، تعلیم رفتار درمانی و خودآموزی کلامی به مادران کودکان، در کاهش بیتوجهی و تکانشوری کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه -بیش فعالی انجام شده است. جامعه آماری مورد مطالعه، مشتمل بر دانشآموزان پسر کلاس سوم و چهارم ابتدائی مدارس دولتی شهرستانهای شیراز بوده است. از جامعه موردنظر به شیوه تصادفی چند مرحلهای 2863 دانشآموز جهت تشخیص ADHD مورد غربالگری قرار گرفتند. بدین ترتیب، مجموعاً 160 آزمودنی ADHD در چهار گروه 40 نفری به طور تصادفی گمارده شدند. از همان کلاسها، 40 کودک بهنجار بهطور تصادفی جهت گروه گواه بهنجار انتخاب شد. پژوهش به شیوه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با پنج گروه انجام شد. چهار گروه متعلق به کودکان ADHD است و یک گروه مربوط به کودکان طبیعی است. نوع مداخله در گروههای ADHD به روش تصادفی تعیین شد. متغیرهای وابسته (بی توجهی و تکانشوری) با فرم فارسی آزمون عملکرد پیوسته ارزیابی شد. نتایج نشان داد، گروه تعلیم خودآموزی کلامی به کودک بیشترین را بهبودی را در عملکرد نشان میدهد. تحلیل واریانس چند متغیری و تحلیل واریانس یک راهه، و روش پیگیری توکی، تفاوتهای معنیداری بین گروههای تعلیم خودآموزی کلامی به مادر و کودک از یک سو و گروههای گواه از سوی دیگر در پاسخهای صحیح و حذف نشان داد گروه تعلیم رفتار درمانی به مادر با هیچ کدام از گروههای گواه تفاوت معنیداری نشان نداد.
شهین زاهدیفر؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن
چکیده
اهداف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای برای سنجش پرخاشگری متناسب با ویژگیهای فرهنگی- اجتماعی جامعه بوده و سپس بررسی 4 فرضیه اصلی زیر بوده است:
1. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و نمرههای افسردگی این دانشجویان همبستگی مثبت وجود دارد. ...
بیشتر
اهداف این پژوهش ساخت و اعتباریابی پرسشنامهای برای سنجش پرخاشگری متناسب با ویژگیهای فرهنگی- اجتماعی جامعه بوده و سپس بررسی 4 فرضیه اصلی زیر بوده است:
1. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و نمرههای افسردگی این دانشجویان همبستگی مثبت وجود دارد. 2. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و نمرههای این دانشجویان در الگوی شخصیتی- رفتاری تیپ الف همبستگی مثبت وجود دارد. 3. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز و نمرههای این دانشجویان در پرسشنامه سردرد میگرن همبستگی مثبت وجود دارد. 4. بین نمرههای پرخاشگری دانشجویان مؤنث و مذکر دانشگاه شهید چمران اهواز تفاوت معنیداری وجود دارد.
در این پژوهش حجم سه نمونه به ترتیب: نمونه هنجاری 550 نفر، نمونه بازآزمایی و آزمون فرضیهها 229 نفر و نمونه سنجش روایی 215 نفر بود که به صورت تصادفی چند مرحلهای از بین دانشجویان شرکت کننده در کلاسهای معارف اسلامی دانشگاه شهید چمران انتخاب شده بودند. ابتدا بر اساس تحلیل عوامل، پرسشنامه پرخاشگری مشتمل بر 3 عامل و 30 ماده ساخته شد که بر روی عامل اول (خشم و غضب) 14 ماده، بر روی عامل دوم (تهاجم و توهین) 8 ماده و بر روی عامل سوم (لجاجت و کینهتوزی) 8 ماده قرار گرفته است. پایایی این پرسشنامه براساس ضرایب بازآزمایی و آلفای کرونباخ رضایتبخش بود. همچنین روایی این پرسشنامه بوسیله پرسشنامههای ملاک شامل پرسشنامه شخصیتی آیزنک، پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا و پرسشنامه BDVI ارزیابی شد. ضرایب همبستگی و خلاصه نتایج آزمونهای رگرسیون چند متغیری بر روی پرسشنامههای فوقالذکر حاکی از رضایتبخش بودن روایی این پرسشنامه بوده است.
برای آزمون فرضیههای پژوهش از پرسشنامههای پرخاشگری (ساخته شده توسط پژوهشگر)، تیپ شخصیتی الف، پرسشنامه سردرد میگرن و میزان افسردگی (D) از پرسشنامه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا استفاده شد. بر اساس ضرایب همبستگی به دست آمده فرضیه اول تأیید شد (به استثنای همبستگی عامل دوم پرخاشگری با افسردگی در آزمودنیهای مذکر). همچنین همبستگی عامل سوم پرخاشگری با افسردگی در کل آزمودنیها و هر دو جنس معنیدار نبود. فرضیه دوم تحقیق در مورد کل آزمودنیها و آزمودنیهای مؤنث و مذکر به تفکیک نیز تأیید شد. بر اساس ضرایب به دست آمده فرضیه سوم در مورد کل آزمودنیها و آزمودنیهای مؤنث و مذکر نیز به تفکیک تأیید شد. همچنین فرضیه چهارم (به ترتیب: 55/2=t (01/0>P)، نیز به تفکیک 86/2=t (01/0>P)، 92/7=t (001/0>P) و 27/2=t (05/0>P) تأیید شد.
حسین شکرکن؛ فریبا حافظی
چکیده
عزت نفس عاملی است که در بررسی رفتار سازمانی میتواند رابطه میان خشنودی شغلی و عملکرد شغلی را تعدیل کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خشنودی شغلی و عملکرد شغلی بادر نظر گرفتن متغیر تعدیل کننده عزتنفس است. در واقع، هدف پژوهش حاضر، بررسی بخشی از نظریه خود هماهنگی کورمن (1977) ...
بیشتر
عزت نفس عاملی است که در بررسی رفتار سازمانی میتواند رابطه میان خشنودی شغلی و عملکرد شغلی را تعدیل کند. هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه خشنودی شغلی و عملکرد شغلی بادر نظر گرفتن متغیر تعدیل کننده عزتنفس است. در واقع، هدف پژوهش حاضر، بررسی بخشی از نظریه خود هماهنگی کورمن (1977) است. نمونه پژوهش متشکل از تمام کارکنان شبکه های آبیاری کرخه و شاوور شهرستان اهواز با حجم نمونه 149 نفر است که از این تعداد 148 نفر مرد و 1 نفر زن بودند. فرضیههای پژوهش عبارتند از: 1ـ درافراد با عزتنفس پائین، میان خشنودی شغلی و عملکرد شغلی رابطه مثبت وجود دارد. 2ـ در افراد با عزتنفس بالا، میان خشنودی شغلی و عملکرد شغلی رابطهای وجود ندارد. برای آزمون فرضیهها از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است و نمونه تحقیق متشکل از دو گروه کارگران و مهندسان ـ مدیران است. نتایج حاکی از آنند که در افراد با عزتنفس بالا، در گروه کارگران و مهندسان ـ مدیران، میان خشنودی شغلی و عملکرد رابطهای وجود ندارد. در گروه کارگران با عزت نفس پائین، میان خشنودی شغلی و عملکرد رابطه ای مثبت و معنی دار وجود دارد ولی در گروه مهندسان ـ مدیران رابطهای وجود ندارد. به طور کلی، نتایج تحقیق در افراد با عزت نفس بالا در تمام گروهها با یافتههای پژوهش کورمن (1977) مطابقت دارند. لیکن، نتایج تحقیق در افراد با عزت نفس پایین، تنها در گروه کارگران با با یافتههای کورمن (1977) همسو است.
حسین شکرکن؛ یوسفعلی عطاری؛ محمدعلی فلاحتی
چکیده
این پژوهش تحت عنوان "مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر نظام جدید ترم ششم بر اساس اولویتهای پنجگانه تعیین شده طبق برنامه هدایت تحصیلی" در دبیرستانهای دولتی روزانه شهرستان اهواز میباشد. جامعه آماری این تحقیق 4032 نفر از دانشآموزان پسر ترم ششم بودند که 624 نفر از آنان ...
بیشتر
این پژوهش تحت عنوان "مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر نظام جدید ترم ششم بر اساس اولویتهای پنجگانه تعیین شده طبق برنامه هدایت تحصیلی" در دبیرستانهای دولتی روزانه شهرستان اهواز میباشد. جامعه آماری این تحقیق 4032 نفر از دانشآموزان پسر ترم ششم بودند که 624 نفر از آنان موفق شدند حد نصاب نمرهها برای راهیابی به پنج رشته را به دست آورند. حجم نمونه برای رشته ریاضی 250 نفر، رشته تجربی 225 نفر و علوم انسانی 18 نفر بود. برای مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان در اولویتهای پنجگانه معدل ترمهای سوم، چهارم و پنجم به عنوان عملکرد تحصیلی کلی و معدل ترم پنجم به عنوان عملکرد تحصیلی دروس اختصاصی در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پروندههای تحصیلی دانشآموزان استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل واریانس یک راهه و آزمون t استفاده گردید. بر اساس یافتههای به دست آمده از این پژوهش بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان در اولویتهای پنجگانه هیچگونه تفاوتی وجود نداشت، مگر در رشته تجربی که نتایج مربوط به معدل کل نشان داد که بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان در اولویتهای پنجگانه تفاوت معنیدار وجود دارد، اما روشهای پیگیری شفه و توکی در ارتباط بامقایسههای زوجی تفاوت معنی داری را نشان ندادند.
کیانوش محمدی روزبهانی؛ مهناز مهرابیزاده هنرمند؛ حسین شکرکن
چکیده
در این پژوهش، رابطه نظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویتیابی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 78-1377 بررسی گردید. در این تحقیق، نظام ارزشی و رشد اخلاقی متغیرهای پیشبین و هویتیابی متغیر ملاک میباشند. نمونههای تحقیق 141 دختر و 138 پسر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری ...
بیشتر
در این پژوهش، رابطه نظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویتیابی در دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز در سال تحصیلی 78-1377 بررسی گردید. در این تحقیق، نظام ارزشی و رشد اخلاقی متغیرهای پیشبین و هویتیابی متغیر ملاک میباشند. نمونههای تحقیق 141 دختر و 138 پسر دانشجو بودند که با روش نمونهگیری تصادفی چند مرحلهای از جامعه دانشجویان سال دوم به بعد انتخاب گردیدند. پژوهش حاضر، تحقیقی بنیادی و از نوع همبستگی است. روشهای آماری تحلیل دادهها، شامل همبستگی و رگرسیون چند متغیری است. در این تحقیق از پرسشنامه ارزشهای آلپورت، لیندزی و ورنون برای سنجش نظام ارزشی، از پرسشنامه تعیین موضوع (DIT) رست، برای تشخیص مراحل قضاوت اخلاقی و از پرسشنامه "هویت شخصی" احمدی برای سنجش بحران هویت استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان میدهد که: بین ارزش اقتصادی با بحران هویت، همبستگی مثبت و بین ارزشهای نظری، اجتماعی و دینی با بحران هویت همبستگی منفی وجود دارد. بین ارزشهای سیاسی و هنری با هویتیابی رابطهای یافت نشد. همچنین افزایش رشد اخلاقی با کاهش بحران هویت همراه است. از دیگر نتایج تحقیق حاضر این است که همبستگی چندگانه نظام ارزشی و رشد اخلاقی با هویتیابی از همبستگی ساده آنها بیشتر است.
دین کیت سیمونتون؛ حسین شکرکن
چکیده
با اینکه روانشناسان بسیاری به پدیده خلاقیت ابراز علاقه کردهاند، پژوهش روانشناختی در خصوص آن به سرعت گسترش نیافت، تا اینکه ج.پی. گیلفورد[1] در خطابه خود به هنگام احراز ریاست انجمن روانشناسی آمریکا در سال 1950، اعلام کرد که این موضوع سزاوار توجه خیلی بیشتری از آن چیزی است که دریافت ...
بیشتر
با اینکه روانشناسان بسیاری به پدیده خلاقیت ابراز علاقه کردهاند، پژوهش روانشناختی در خصوص آن به سرعت گسترش نیافت، تا اینکه ج.پی. گیلفورد[1] در خطابه خود به هنگام احراز ریاست انجمن روانشناسی آمریکا در سال 1950، اعلام کرد که این موضوع سزاوار توجه خیلی بیشتری از آن چیزی است که دریافت میدارد. این مقاله پیشرفتی را که روانشناسان، از زمان درخواست گیلفورد برای تلاش در این زمینه، در جهت فهم خلاقیت به عمل آوردهاند بازنگری میکند. پیشرفت پژوهشی در چهار جبهه روی داده است: فرایندهای شناختی درگیر در عمل خلاق، ویژگیهای متمایز آدم خلاق، تحول و تظاهر خلاقیت در طول زندگی فرد، و محیطهای اجتماعی شدیداً وابسته به فعالیت خلاق. با اینکه پرسشهای مهمی هنوز بیپاسخ ماندهاند، اینک روانشناسان بیش از پیش میدانند که چگونه افراد به این کنش بهینه انسانی ویژه و مهم دست مییابند. [1] - j.p.guilford
جمشید کمایی؛ جمال حقیقی؛ حسین شکرکن
چکیده
در پژوهش حاضر، 480 آزمودنی از چهار گروه متفاوت تحصیلی - پایههای پنجم دبستان، سوم راهنمایی، سوم دبیرستان و مراکز تربیت معلم - شرکت داشتهاند. هدف عمده پژوهش، مقایسه این 4 گروه آزمودنی از لحاظ مراحل مختلف قضاوت اخلاقی بوده است. فرضیههای تحقیق به طور کلی بیانگر این بودند ...
بیشتر
در پژوهش حاضر، 480 آزمودنی از چهار گروه متفاوت تحصیلی - پایههای پنجم دبستان، سوم راهنمایی، سوم دبیرستان و مراکز تربیت معلم - شرکت داشتهاند. هدف عمده پژوهش، مقایسه این 4 گروه آزمودنی از لحاظ مراحل مختلف قضاوت اخلاقی بوده است. فرضیههای تحقیق به طور کلی بیانگر این بودند که بین 4 گروه آزمودنی مورد مطالعه از نظر هر یک از مراحل قضاوت اخلاقی تفاوت وجود دارد. برای سنجش فرضیهها از فرم کوتاه "آزمون توصیف مسایل[1] (رست[2]1972) که حاوی سه داستان با مضامین اخلاقی است استفاده به عمل آمد. یافتهها فرضیههای تحقیق را تأیید کردند و نشان دادند که بین آزمودنیهای مقاطع مختلف تحصیلی از لحاظ هر یک از مراحل قضاوت اخلاقی تفاوت معنادارد وجود دارد. [1] - defining issues test (DIT) [2] - rest
حسین شکرکن؛ محمدرضا آهنکوبنژاد؛ شهنی ییلاق شهنی ییلاق
چکیده
< p class="a0" dir="RTL">در تحقیق حاضرتلاش به عمل آمده است تا تفاوت بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان جهشی و غیرجهشی دوره ابتدایی شهرستان اهواز بهتفکیک جنسیت (پسر - دختر) و مدت زمان پساز جهش (یکسال - دوسال)معلوم گردد. فرضیه اصلی تحقیق این بود که از نظر عملکرد تحصیلی تفاوت معنیداری بین دانشآموزان ...
بیشتر
< p class="a0" dir="RTL">در تحقیق حاضرتلاش به عمل آمده است تا تفاوت بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان جهشی و غیرجهشی دوره ابتدایی شهرستان اهواز بهتفکیک جنسیت (پسر - دختر) و مدت زمان پساز جهش (یکسال - دوسال)معلوم گردد. فرضیه اصلی تحقیق این بود که از نظر عملکرد تحصیلی تفاوت معنیداری بین دانشآموزان جهشی و غیر جهشی وجود ندارد. جهت آزمودن این فرضیه و سایر فرضیههای فرعی تحقیق، از بین کلیه دانشآموزان جهشی دوره ابتدایی شهر اهواز به روش انتخاب تصادفی ساده تعداد 60 دانشآموز جهشی و به روش تصادفی چند مرحلهای 90 دانشآموز غیرجهشی انتخاب شدند. به منظور انجام مقایسههای لازم تعداد مساوی از دانشآموزان پسر و دختر جهشی که یک یا دو سال از زمان جهش آنان میگذشت و همپایه یا غیر همپایه دانشآموزان جهشی بودند،برگزیده شدند. عملکرد تحصیلی آزمودنیها از طریق میانگین معدلهای پایههای قبل و بعد از جهش آنها اندازهگیری شد. پس از انجام تحلیلهای آماری مشخص گردید که تفاوت معنیداری بین دانشآموزان جهشی و غیرجهشی از نظر عملکرد تحصیلی وجود ندارد. این نتیجهگیری برای دانشآموزان پسر و دختر به صورت جداگانه و برای گروههای جهشی که یک سال یا دوسال از زمان جهش آنان میگذشت نیز صحت دارد. < p class="a" dir="RTL">
عبدالزهرا نعامی؛ حسین شکرکن
چکیده
تحقیق حاضر تأثیر تهدید به تنبیه خفیف را در مقایسه با تهدید به تنبیه شدید در ایجاد نگرش منفی نسبت به تقلب و اقدام به آن در درس ریاضی یک نمونه 288 نفری از دانشآموزان پسر سال سوم راهنمایی باوضعیتهای اجتماعی - اقتصادی مرفه، نیمهمرفه و غیرمرفه در شهر اهواز مورد بررسی قرار داده ...
بیشتر
تحقیق حاضر تأثیر تهدید به تنبیه خفیف را در مقایسه با تهدید به تنبیه شدید در ایجاد نگرش منفی نسبت به تقلب و اقدام به آن در درس ریاضی یک نمونه 288 نفری از دانشآموزان پسر سال سوم راهنمایی باوضعیتهای اجتماعی - اقتصادی مرفه، نیمهمرفه و غیرمرفه در شهر اهواز مورد بررسی قرار داده است. نتایج گویای آنند که تهدید به تنبیه خفیف در ایجاد نگرش منفی نسبت به تقلب مؤثرتر از تهدید به تنبیه شدید است. این نتیجهگیری صرف نظر از اینکه سنجش تغییر نگرش بلافاصله پس از اعمال تهدید انجام گرفته باشد و یا 9 روز بعد از آن صحت دارد. همچنین تهدید به تنبیه خفیف در کاهش اقدام به تقلب مؤثرتر از تهدید به تنبیه شدید است. افزون بر آن، دانشآموزان واجد وضعیت اجتماعی - اقتصادی مرفه در مقایسه با گروه غیرمرفه نگرش منفیتری نسبت به تقلب ابراز داشتند.
مرتضی امیدیان؛ حسین شکرکن
چکیده
در تحقیق حاضر تأثیر الگوهای فعّال تحصیلی بر عملکرد تحصیلی آزمودنیها مورد بررسی قرار گرفت و به آزمون دو فرضیه مبادرت گردید. این فرضیهها عبارتند از: 1. مشاهده الگوهای فعّال تحصیلی موجب بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان دزفول میشود. 2. مشاهده سه الگوی فعّال ...
بیشتر
در تحقیق حاضر تأثیر الگوهای فعّال تحصیلی بر عملکرد تحصیلی آزمودنیها مورد بررسی قرار گرفت و به آزمون دو فرضیه مبادرت گردید. این فرضیهها عبارتند از: 1. مشاهده الگوهای فعّال تحصیلی موجب بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان دزفول میشود. 2. مشاهده سه الگوی فعّال تحصیلی تأثیر بیشتری از مشاهده یک الگوی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر پایه چهارم ابتدایی شهرستان دزفول دارد. نمونه این تحقیق متشکل از 102 آزمودنی بود که به صورت نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب و به سه گروه گمارده شدند. گروه اول فیلم یک الگوی فعّال تحصیلی همسال را تماشا کردند. گروه دوم به تماشای فیلم سه الگوی فعّال تحصیلی پرداختند و گروه سوم یعنی گروه گواه در معرض هیچ الگویی قرار نگرفتند. شاخص عملکرد آزمودنیها عبارت بود از نمرههای تفاوت پیشآزمون و پسآزمون آنان در یک تکلیف تمرین واژههای دشوار کتاب فارسی و یک امتحان دیکته. از وضعیت اجتماعی ـ اقتصادی آزمودنیها نیز اطلاعاتی جمعآوری شد. برای آزمون فرضیهها از روش تحلیل واریانس و روشهای چندمقایسهای استفاده بهعمل آمد. نتایج حاصل فرضیه اول تحقیق را مورد تأیید قرارداد و نشان داد که دو گروه آزمایشی در مقایسه با گروه گواه عملکرد تحصیلی بالاتری دارند. اما فرضیه دوم تأیید نگردید. همچنین، نتایج نشان داد که وضع اجتماعی ـ اقتصادی چه به تنهایی و چه در تعامل با گروههای مقایسه تأثیری بر عملکرد تحصیلی آزمودنیها ندارد.
عباس ابوالقاسمی؛ عزیزه اسدی مقدم؛ بهمن نجاریان؛ حسین شکرکن
چکیده
هدف اصلی از تحقیق حاضر، ساخت مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان به وسیله تحلیل عوامل و تعیین پایایی و اعتبار آن بود. 581 دانشآموز دختر و پسر پایه سوم 12 مدرسه راهنمایی شهرستان اهواز، یک پرسشنامه مقدماتی 93 مادهای مربوط به اضطراب امتحان را تکمیل نمودند. بر اساس تحلیل عوامل پاسخهای ...
بیشتر
هدف اصلی از تحقیق حاضر، ساخت مقیاسی برای سنجش اضطراب امتحان به وسیله تحلیل عوامل و تعیین پایایی و اعتبار آن بود. 581 دانشآموز دختر و پسر پایه سوم 12 مدرسه راهنمایی شهرستان اهواز، یک پرسشنامه مقدماتی 93 مادهای مربوط به اضطراب امتحان را تکمیل نمودند. بر اساس تحلیل عوامل پاسخهای آزمودنیها، مقیاس TAI با 25 ماده ساخته شد، که پایایی آن به وسیله دو روش بازآزمایی و همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) و اعتبار آن از طریق تعیین ضرایب همبستگی TAI، مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و مقیاس اضطراب ANQ محاسبه شد. در مجموع، ضرایب پایایی مقیاس TAI رضایتبخش و ضرایب اعتبار آن معنیدار بودند. در ضمن، رتبههای درصدی نمرههای آزمودنیها در مقیاس TAIمحاسبه شد. طبق نتایج این تحقیق، مقیاس TAIواجد شرایط لازم برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی و تشخیص اضطراب امتحان در کودکان و نوجوانان در مدارس میباشد.