کیومرث بشلیده؛ غلامحسین مکتبی؛ منوچهر تقیپور؛ حسین شکرکن
چکیده
پژوهش حاضر در صدد بررسی عوامل مؤثر درون مدرسهای در جذب دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای استان خوزستان به نماز است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان روزانه پایههای اول، دوم و سوم مقطع متوسطه مدارس دولتی سراسر استان خوزستان است، که در سال تحصیلی 78-77 به تحصیل ...
بیشتر
پژوهش حاضر در صدد بررسی عوامل مؤثر درون مدرسهای در جذب دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای استان خوزستان به نماز است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان روزانه پایههای اول، دوم و سوم مقطع متوسطه مدارس دولتی سراسر استان خوزستان است، که در سال تحصیلی 78-77 به تحصیل اشتغال داشتهاند. نمونه آماری پژوهش حاضر شامل 1062 دانشآموز دختر و پسر پایههای سهگانه مقطع متوسطه است که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای در چند مرحله انتخاب شدند. ابزار پژوهش مشتمل بر الف- تهیه مقدماتی پرسشنامه عوامل مؤثردرون مدرسهای جذب دانشآموزان به نماز (70 مادهای). ب- تهیه پرسشنامه اصلی با روش تحلیل عوامل از کل نمونه پژوهش (31 مادهای). ج- تهیه پرسشنامه جذب به نماز ویژه دختران (52 مادهای). د- تهیه پرسشنامه جذب به نماز ویژه پسران (38 مادهای). نتایج حاصل از تحلیل عوامل بر کل نمونه پژوهش منجر به استخراج دو عامل قوی با محتوای تبلیغی-تشویقی (18 ماده) و حسن روابط انسانی- آموزشی با فراگیر (13 ماده)، تبلیغی- آموزشی (10 ماده) و حسن روابط انسانی- آموزشی (10 ماده) را نشان میدهد و برای دانشآموزان دختر، تحلیل عامل تفکیکی مبین سه عمال قابل حصول با ماهیت تبلیغی- مشارکتی (29 ماده) یادگیری مشاهدهای (12 ماده) و حسن روابط آموزشی- انسانی با دانشآموزان (11 ماده) است. ضریب همسانی درونی با روش آلفای کرونباخ برای پرسشنامه کلی، پرسشنامه ویژه پسران و پرسشنامه دختران به ترتیب برابر با 90/0، 90/0 و 89/0 میباشد که این ضرایب از نظر منطق پژوهش رضایتبخش میباشند.