عبدالکاظم نیسی؛ بهمن نجاریان؛ محمد شیخیانی
چکیده
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثرات یادگیری مشارکتی و آموزش سنتی بر عملکرد تحصیلی، یادداری مطالب، انگیزه پیشرفت و خودپنداره دانشآموزان دوره متوسطه میباشد. روش تحقیق در این مطالعه از نوع آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون با مرحله پیگیری است. جامعه آماری شامل دانشآموزان ...
بیشتر
هدف از انجام پژوهش حاضر مقایسه اثرات یادگیری مشارکتی و آموزش سنتی بر عملکرد تحصیلی، یادداری مطالب، انگیزه پیشرفت و خودپنداره دانشآموزان دوره متوسطه میباشد. روش تحقیق در این مطالعه از نوع آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون و پس آزمون با مرحله پیگیری است. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر سال دوم متوسطه نظری شهر بوشهر در سال تحصیلی 81-82 میباشد که تعداد 77 نفر از آنها به عنوان نمونه به روش تصادفی انتخاب گردیدند. 41 نفر از افراد نمونه به عنوان گروه آزمایشی برای یادگیری مشارکتی و 36 نفر به عنوان گروه گواه برای آموزش سنتی به طور تصادفی انتخاب شدند. ابزار بکار رفته در این پژوهش شامل مقیاس خودپنداره راجرز، مقیاس انگیزه پیشرفت، پرسشنامه توصیف خود گیزلی و آزمون محقق ساخته پیشرفت تحصیلی بر اساس مطالب درس بینش اسلامی میباشند. آزمودنیها در سه مرحله پیش آزمون، پس ازمون و پیگیری چهل و پنج روزه جهت پاسخگوئی به آزمونها مشارکت نمودند. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از روش تی تست و تجزیه تحلیل واریانس استفاده گردید. نتایج نشان دادند که عملکرد تحصیلی، انگیزه پیشرفت و خودپنداره گروه آزمایشی که با شیوه یادگیری مشارکتی آموزش دیده بودند نسبت به گروه گواه که با شیوه سنتی آموزش دیده بودند بیشتر است و تفاوت بین آنها از لحاظ آماری معنیدار است. همچنین، نتایج نشان دادند که اثرات آموزش مشارکتی در یادداری مطالب در مرحله پیگیری معنیدار بود. به عبارت دیگر آموزش به شیوه یادگیری مشارکتی نسبت به آموزش سنتی باعث افزایش عملکرد تحصیلی، خودپنداره و انگیزه پیشرفت دانشآموزان گردیده است.
بهمن نجاریان؛ یوسفعلی عطاری؛ یدالله زرگر
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1378، ، صفحه 43-58
چکیده
پژوهش حاضر به منظور ساخت مقیاسی برای سنجش کمال گرایی با استفاده از تحلیل عوامل و تعیین پایایی و اعتبار آن انجام شد. 395 دانشجوی دختر و پسر دانشگاههای شهید چمران و آزاد اهواز یک پرسشنامه مقدماتی 95 مادهای مربوط به کمال گرایی را تکمیل نمودند. بر اساس تحلیل عوامل پاسخهای آزمودنیها ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور ساخت مقیاسی برای سنجش کمال گرایی با استفاده از تحلیل عوامل و تعیین پایایی و اعتبار آن انجام شد. 395 دانشجوی دختر و پسر دانشگاههای شهید چمران و آزاد اهواز یک پرسشنامه مقدماتی 95 مادهای مربوط به کمال گرایی را تکمیل نمودند. بر اساس تحلیل عوامل پاسخهای آزمودنیها به پرسشنامه مقدماتی، مقیاس کمال گرایی اهواز (APS, Ahvaz Perfectionism Scale) با 27 ماده ساخته شد که پایایی آن به وسیله دو روش بازآزمایی و همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) و اعتبار آن از طریق تعیین ضرایب همبستگی مقیاس APS با مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و مقیاس الگوی رفتاری تیپA ، و خرده مقیاس شکایات جسمانی SCL90-R محاسبه شد. در کل، ضرایب پایایی و اعتبار مقیاس APS رضایت بخش و معنی دار بودند. مقایسه میانگینهای نمرههای آزمودنیهای مؤنث و مذکر نشان دهنده بالاتر بودن میانگین نمرههای دختران میباشد. بر اساس نتایج این تحقیق، مقیاس APS واجد شرایط لازم برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی میباشد.
بهمن نجاریان
چکیده
در این پژوهش، رابطه رغبتهای شغلی، ارزشها و نگرش دبیران متوسطه و پیشدانشگاهی رشتههای نظری دزفول با عملکرد آموزشی آنان در نیمسال اول سال تحصیلی 79-1378 بررسی گردید. نمونههای تحقیق 100 دبیر زن و 120 دبیر مرد بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از بین 800 ...
بیشتر
در این پژوهش، رابطه رغبتهای شغلی، ارزشها و نگرش دبیران متوسطه و پیشدانشگاهی رشتههای نظری دزفول با عملکرد آموزشی آنان در نیمسال اول سال تحصیلی 79-1378 بررسی گردید. نمونههای تحقیق 100 دبیر زن و 120 دبیر مرد بودند که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای از بین 800 دبیر انتخاب شدند. در پژوهش حاضر، روشهای آماری تحلیل دادهها، شامل همبستگی ساده و همبستگی چندگانه با روش ورود و گام به گام (مرحلهای) میباشند. در این تحقیق از پرسشنامه رغبتسنج هالند، پرسشنامه نظام ارزشی آلپورت، ورنون و لیندزی، و نگرشسنج معلم مینهسوتا استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان میدهند که بین رغبت هنری با عملکرد آموزشی در نمونه دبیران مرد و کل آزمودنیها رابطه مثبت و از نظر آماری معنیدار وجود دارد. بین ارزش اقتصادی با عملکرد آموزشی در دبیران زن رابطه منفی و معنیدار آماری و بین ارزش اجتماعی با عملکرد آموزشی آنها رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. اما بین ارزش اجتماعی دبیران مرد با عملکرد آموزشی آنان رابطه منفی معنیدار آماری مشاهده شد. بین سایر رغبتهای شغلی، ارزشها و نگرش با عملکرد آموزشی رابطهای مشاهده نگردید. همچنین بین متغیرهای پیش بین و متغیر ملاک همبستگی چندگانه وجود دارد.