حسین سپاسی؛ یوسفعلی عطاری
چکیده
هدف از تحقیق حاضر در درجه نخست بررسی شاخصهای روان سنجی سؤالات امتحانی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران بود. همچنین، بررسی استفاده از انواع سؤالات امتحانی و مقایسه شیوههای ارزشیابی اساتید دانشکدههای مختلف هدف دیگر این تحقیق را تشکیل داد. 109 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاه ...
بیشتر
هدف از تحقیق حاضر در درجه نخست بررسی شاخصهای روان سنجی سؤالات امتحانی اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید چمران بود. همچنین، بررسی استفاده از انواع سؤالات امتحانی و مقایسه شیوههای ارزشیابی اساتید دانشکدههای مختلف هدف دیگر این تحقیق را تشکیل داد. 109 نفر از اعضاء هیأت علمی دانشگاه داوطلبانه در این مطالعه شرکت و اوراق امتحانی پایان ترم یکی از دروس خود را جهت بررسی شاخصهای روان سنجی آن ارسال داشتند. سؤالات آزمون اساتید به طور انفرادی بررسی و علاوه بر محاسبه ضرایب دشواری، تمیز و پایائی ویژگیهای انفرادی سؤالات نیز تحلیل گردید. نتایج این ضرایب و تحلیلها محرمانه و مکتوب همراه با ارائه پیشنهاداتی به اطلاع اساتید داوطلب در تحقیق رسانده شد. بررسی نتایج تحقیق نشان داد اساتید با توجه به نوع درسی که ارائه میدهند، از شیوههای امتحانی یکسانی استفاده نمیکنند. بین ضرایب دشواری، تمیز و پایائی سؤالات در مقایسه با ملاکهای مطلوب این ضرایب تفاوت مشاهده گردید. در کل تحلیل اوراق امتحانی اساتید نشان داد که سؤالات از ضرایب دشواری بالا و ضرایب تمیز پائین برخوردارند و به این معنی که دانشجویان در پاسخ دادن درست به سؤالات آنها مشکل چندانی نداشتند. بر اساس نتایج این تحقیق پیشنهاد میشود دانشگاه یک مرکز آزمون سازی دایر سازد تا از طریق آن اساتید بتوانند نیازهای ارزشیابی خود را در ساختن سؤالات امتحانی استاندارد و محاسبه شاخصهای روان سنجی سؤالات برطرف نمایند.
حسین شکرکن؛ یوسفعلی عطاری؛ محمدعلی فلاحتی
چکیده
این پژوهش تحت عنوان "مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر نظام جدید ترم ششم بر اساس اولویتهای پنجگانه تعیین شده طبق برنامه هدایت تحصیلی" در دبیرستانهای دولتی روزانه شهرستان اهواز میباشد. جامعه آماری این تحقیق 4032 نفر از دانشآموزان پسر ترم ششم بودند که 624 نفر از آنان ...
بیشتر
این پژوهش تحت عنوان "مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان پسر نظام جدید ترم ششم بر اساس اولویتهای پنجگانه تعیین شده طبق برنامه هدایت تحصیلی" در دبیرستانهای دولتی روزانه شهرستان اهواز میباشد. جامعه آماری این تحقیق 4032 نفر از دانشآموزان پسر ترم ششم بودند که 624 نفر از آنان موفق شدند حد نصاب نمرهها برای راهیابی به پنج رشته را به دست آورند. حجم نمونه برای رشته ریاضی 250 نفر، رشته تجربی 225 نفر و علوم انسانی 18 نفر بود. برای مقایسه عملکرد تحصیلی دانشآموزان در اولویتهای پنجگانه معدل ترمهای سوم، چهارم و پنجم به عنوان عملکرد تحصیلی کلی و معدل ترم پنجم به عنوان عملکرد تحصیلی دروس اختصاصی در نظر گرفته شد. برای جمعآوری دادهها از پروندههای تحصیلی دانشآموزان استفاده شد و برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آماری تحلیل واریانس یک راهه و آزمون t استفاده گردید. بر اساس یافتههای به دست آمده از این پژوهش بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان در اولویتهای پنجگانه هیچگونه تفاوتی وجود نداشت، مگر در رشته تجربی که نتایج مربوط به معدل کل نشان داد که بین عملکرد تحصیلی دانشآموزان در اولویتهای پنجگانه تفاوت معنیدار وجود دارد، اما روشهای پیگیری شفه و توکی در ارتباط بامقایسههای زوجی تفاوت معنی داری را نشان ندادند.