دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 14 (1386)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1377)
دوره 4 (1376)
دوره 3 (1375)
دوره 2 (1374)
دوره 1 (1373)
منابع‌ نظام‌ ارزشی‌ ایران‌ و تبیین‌ رابطه‌ آن‌ با فرایند توسعه‌ اقتصادی‌ در نیمه‌ اول‌ قرن‌ چهاردهم‌ هجری‌

عبدالمهدی‌ معرف‌زاده‌؛ محمدجعفر پاک‌سرشت‌؛ مسعود صفایی‌مقدم‌

دوره 12، شماره 4 ، اسفند 1384، ، صفحه 20-50

https://doi.org/10.22055/edus.2006.15994

چکیده
     در این‌ نوشتار با تأکید بر اینکه‌ توسعه‌ اقتصادی‌- اجتماعی‌ و فرهنگی‌ از نظام‌ ارزشی‌ جامعه‌ اثر می‌پذیرد و منابع‌ نظام‌ ارزشی‌ در شکل‌گیری‌ ارزشها و به‌ تبع‌ آن‌ توسعه‌ اقتصادی‌ مؤثر است‌، کوششی‌ به‌ عمل‌ آمده‌ است‌ تا منابع‌ نظام‌ ارزشی‌ ایران‌ در نیمه‌ اول‌ قرن‌ چهاردهم‌ هجری‌ شناسایی‌ شده‌ و رابطه‌ ...  بیشتر

آموزش‌ و پرورش‌ آینده‌نگر: اهداف‌ و راهکارها

محمدحسین‌ حیدری؛ محمدجعفر پاک‌سرشت‌؛ مسعود صفایی‌مقدم

دوره 12، شماره 2 ، شهریور 1384، ، صفحه 135-162

https://doi.org/10.22055/edus.2005.15992

چکیده
     هدف‌ این‌ مقاله‌ بررسی‌ اهداف‌ و راهکارهای‌، آموزش‌ و پرورش‌ آینده‌نگر است‌ و از دو بخش‌ تشکیل‌ می‌شود. در بخش‌ اول‌ پس‌ از مرور پیشینه‌ آینده‌نگری‌، سه‌ روش‌ اصلی‌ آینده‌نگری‌ معرفی‌ می‌شوند و ارتباط‌ آنها با تعلیم‌ و تربیت‌ مورد بحث‌ قرار خواهد گرفت‌. این‌ سه‌ روش‌ عبارتند از آینده‌نگری‌ تحلیلی‌، نظری‌ ...  بیشتر

کاوشی‌ درباره‌ روش‌ تدریس‌ در دانشگاه‌

محمدجعفر پاک‌سرشت‌

دوره 11، شماره 3 ، اسفند 1383، ، صفحه 155-174

https://doi.org/10.22055/edus.2005.16013

چکیده
     هدف‌ این‌ پژوهش‌ بررسی‌ وضعیت‌ رویکردهای‌ معمول‌ تدریس‌ و روشها و فنون‌ آن‌ در نظام‌ دانشگاهی‌ ایران‌ است‌ و از دو بخش‌ تشکیل‌ می‌شود. در بخش‌ اول‌ که‌ تحلیلی‌ است‌ نخست‌ برخی‌ از تحولاتی‌ که‌ تصور می‌رود در عصر پسامدرن‌ رسالت‌ دانشگاهها را تحت‌ تأثیر قرار داده‌اند بررسی‌ می‌شوند. سپس‌ ضمن‌ تحلیلی‌ از مفهوم‌ ...  بیشتر

بررسی‌ الگوی‌ گذران‌ اوقات‌ فراغت‌ دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌

حسین‌ الهام‌پور؛ محمدجعفر پاک‌سرشت‌

دوره 10، شماره 3 ، اسفند 1382، ، صفحه 39-62

https://doi.org/10.22055/edus.2004.16017

چکیده
     انجام‌ این‌ پژوهش‌ برای‌ تحقق‌ دو هدف‌ صورت‌ گرفته‌ است‌: 1) شناسایی‌ الگوی‌ گذران‌ اوقات‌ فراغت‌ دانشجویان‌ دانشگاه‌ شهید چمران‌، و 2) بررسی‌ نحوه‌ گذران‌ این‌ اوقات‌ با توجه‌ به‌ عواملی‌ همچون‌ جنسیت‌، وضعیت‌ اجتماعی‌- اقتصادی‌، گروه‌ آموزشی‌، عملکرد تحصیلی‌، سکونت‌ در خوابگاه‌، و محل‌ تولد. جامعه‌ ...  بیشتر

فرضیه‌ در تاریخچه‌ پژوهش‌ علمی‌ و مشکلات‌ فرضیه‌ آزمایی‌ در علوم‌ تربیتی‌ و رفتاری‌

محمدجعفر پاک‌سرشت‌

دوره 7، شماره 1 ، شهریور 1379، ، صفحه 1-28

https://doi.org/10.22055/edus.2000.16081

چکیده
     در تاریخچه‌ آموزش‌ عالی‌ کشور ما، دهه 1370 شاهد توسعه‌ پژوهشهای‌ علمی‌ در اکثر زمینه‌ها و از جمله‌ علوم‌ تربیتی‌ و رفتاری‌ بوده‌ است‌. در پژوهشهای‌ تربیتی‌ - رفتاری‌ که‌ در کشور ما عمدتاً جنبه‌ توصیفی‌، میدانی‌ و نیمه‌ آزمایشی‌ دارند، فرضیه‌ آزمائی‌ که‌ معمولاً با بهره‌گیری‌ از آزمونهای‌ معنی‌داری‌ آماری‌ ...  بیشتر