هاجر کوهی اصفهانی؛ یحیی قائدی؛ سعید ضرغامی همراه؛ سوسن کشاورز
چکیده
تفکرمراقبتی، سومین گونه از سهگانۀ انتقادی، خلاق و مراقبتیِ تفکر (برمبنای تقسیمبندی متیولیپمن) و حاصل بروز و ظهور عاطفه انسانی در وجه تعقلی آدمیان است. تفکرمراقبتی تفکری است که مغز، قلب و دست سه نماد اندیشیدن، مهربانی و عمل را با هم تلفیق نموده است. با توجه به کمتر شناخته بودن تفکرمراقبتی، نیاز به واکاوی و تعمق فلسفی در این حوزه ...
بیشتر
تفکرمراقبتی، سومین گونه از سهگانۀ انتقادی، خلاق و مراقبتیِ تفکر (برمبنای تقسیمبندی متیولیپمن) و حاصل بروز و ظهور عاطفه انسانی در وجه تعقلی آدمیان است. تفکرمراقبتی تفکری است که مغز، قلب و دست سه نماد اندیشیدن، مهربانی و عمل را با هم تلفیق نموده است. با توجه به کمتر شناخته بودن تفکرمراقبتی، نیاز به واکاوی و تعمق فلسفی در این حوزه احساس میگردد و هدف از این پژوهش تحلیل و بررسی چیستی تفکرمراقبتی در زمینۀ انواع، ابعاد، ماهیت و پاسخگویی به چالشهایی است که در این حوزه مطرح است. از اینرو این پژوهش، با روش تحلیل مفهوم به بررسی انواع و ابعاد تفکرمراقبتی و خصوصیات ویژۀ هرنوع میپردازد و در این راستا جامعیت یا عدم جامعیت انواع، وجود نسب اربع میان انواع، تداخل و تمایز هر نوع در دیگری، بیان تأثیر انواع تفکرمراقبتی در طبقهبندی اهداف آموزشی بلوم، حیطۀ اثرگذاری فردی یا اجتماعی هرکدام از انواع، چندگونگی ابعاد و چالشهای مربوط به آن، و ماهیت ویژه تفکرمراقبتی را مورد تحلیل و واکاوی قرارمیدهد. علاوه بر پاسخگویی به چالشهای فوق و بیان نتایج در هرمرحله و جمعبندی آنها در قسمت نتیجهگیری راهکاری 4مرحلهای نیز، جهت اجرایی نمودن تفکر مراقبتی بیان میگردد.