قاسم امینی کهریزسنگی؛ رضوان حسین قلی زاده
چکیده
هدف اصلی این پژوهش توصیف الگوهای رهبری مدرسه در پیوند با متغیرهای زمینهای مدارس منطقه رضویه شهر مشهد به تفکیک مقطع تحصیلی مدارس (ابتدایی و متوسطه)، جنسیت مدیر مدرسه (مرد و زن)، بافت مدرسه (روستایی و شهری) تخصص و تجربه مدیران میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. کلیه معلمان مدارس ابتدایی و متوسطه، ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش توصیف الگوهای رهبری مدرسه در پیوند با متغیرهای زمینهای مدارس منطقه رضویه شهر مشهد به تفکیک مقطع تحصیلی مدارس (ابتدایی و متوسطه)، جنسیت مدیر مدرسه (مرد و زن)، بافت مدرسه (روستایی و شهری) تخصص و تجربه مدیران میباشد. برای دستیابی به این هدف، از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. کلیه معلمان مدارس ابتدایی و متوسطه، دخترانه، پسرانه و مختلط در مناطق روستایی و شهری رضویه مشهد جامعه آماری موردمطالعه را تشکیل دادند که مشتمل بر 1148 نفر بودند. از این مجموع، 212 معلم بهعنوان نمونه موردمطالعه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادههای موردنیاز از پرسشنامه استاندارد استفاده شد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد بهطورکلی، از دیدگاه معلمان مدارس منطقه رضویه، الگوی رهبری مدیریتی با اختصاص بالاترین میانگین، الگوی رهبری غالب به شمار میرود؛ سپس الگوی رهبری اخلاقی، الگوی رهبری آموزشی، الگوی رهبری توزیعی و الگوی رهبری تحولی در مراتب بعدی قرار گرفتند. پیمایش الگوهای رهبری در مدارس موردمطالعه به تفکیک متغیرهای مختلف حاکی از غلبه الگوی رهبری مدیریتی در مدارس شهری و روستایی، بهویژه مدارس متوسطه، مدارس با مدیریت زن و مدارس با مدیران کمتجربه است و درعینحال، الگوی رهبری اخلاقی در مدارس با مدیریت مرد، مدارس ابتدایی و مدارس با مدیران باتجربه برجستهتر بود.
عطیه منصوری اول؛ رضوان حسین قلی زاده؛ سمیه ابراهیمی کوشک مهدی
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، توصیف و تحلیل ویژگیهای فردی و حرفهای مدیر، استراتژیهای مدیریتی و چالشهای پیش روی مدیران مدارس ابتدایی بر اساس تجارب بینالمللی مدیران موفّق میباشد. از روش پژوهش مطالعهموردی با رویکرد کیفی استفاده شد. بنابراین، چهار نفر از مدیران موفّق مدارس ابتدایی شهر مشهد به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. جهت ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش، توصیف و تحلیل ویژگیهای فردی و حرفهای مدیر، استراتژیهای مدیریتی و چالشهای پیش روی مدیران مدارس ابتدایی بر اساس تجارب بینالمللی مدیران موفّق میباشد. از روش پژوهش مطالعهموردی با رویکرد کیفی استفاده شد. بنابراین، چهار نفر از مدیران موفّق مدارس ابتدایی شهر مشهد به عنوان نمونه مورد مطالعه انتخاب شدند. جهت گردآوری دادهها از روش مصاحبه نیمه ساختیافته استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل تفسیری (کدگذاری باز و محوری) انجام شد. براساس نتایج حاصل از تحلیل دادهها، مهمترین ویژگیهای فردی و حرفهای مدیران مورد مطالعه عبارتند از: ایفای نقش رهبری، روابط انسانی سازنده با کارکنان، تسلط مدیر بر امور مدرسه، خود توسعهای مدیر و کسب موفّقیّتهای اداری. همچنین، مدیران مورد مطالعه اغلب از استراتژیهای برنامهریزی و هدفگذاری، تقسیمکار، همکاری و مشارکت معلمان در امور مدرسه، ایجاد جوّ صمیمی و آرام در مدرسه، بهرهگیری از ظرفیتهای اولیا و همکاران در مدرسه، تشویق و تقدیر معلمان، نظارت و ارزیابی کار معلمان، دغدغه بهبود یادگیری دانشآموزان، بهبود آموزش از طریق یادگیری و توسعه حرفهای معلمان، مهارتهای زندگی دانشآموزان و مدیریت تعارض جهت مدیریت مدرسه بهره میگرفتند و با چالشهای مهمی مانند دغدغه تأمین منابع مالی مدرسه،حجم بالای مشغلههای اداری مدیران و حجم بالای دانشآموزان و ضعف مدیریت کلاسها نیز مواجه بودند. در مقایسه با ویژگی های بارز مدیران موفّق در تجارب بینالمللی،فقدان توجه به ماموریت، بینش و ارزشهای مدرسه، توجّه و حمایت از دانشآموز، برابری و پاسخگویی فرهنگی، مشارکت معنیدارجامعه محلّی، توجه به برنامهدرسی و بهکارگیری معلمان توانمند در نتایج به دست آمده قابل ملاحظه است.