مریم طالبیان درزی؛ وحید فلاح؛ محمد صالحی
چکیده
امروزه که سیاست بازنگری و اصلاح برنامه درسی به دانشگاهها تفویض شده فرصتی مناسب برای ایجاد تمایل بیشتر بین ذینفعان نظام آموزش عالی مهارتی شده تا با ایجاد تعامل بین آنها، در راستای نقش اجتماعی آموزش عالی و مسئولیتپذیری اجتماعی راهبردهای لازم برای بهبود فرایند طراحی و اجرای برنامه درسی مطلوب اتخاذ و اجرا گردد. هدف از پژوهش حاضر ...
بیشتر
امروزه که سیاست بازنگری و اصلاح برنامه درسی به دانشگاهها تفویض شده فرصتی مناسب برای ایجاد تمایل بیشتر بین ذینفعان نظام آموزش عالی مهارتی شده تا با ایجاد تعامل بین آنها، در راستای نقش اجتماعی آموزش عالی و مسئولیتپذیری اجتماعی راهبردهای لازم برای بهبود فرایند طراحی و اجرای برنامه درسی مطلوب اتخاذ و اجرا گردد. هدف از پژوهش حاضر شناسایی مؤلفههای مسئولیتپذیری اجتماعی در برنامه درسی دانشگاه مهارتی بوده است، پژوهش از نوع کیفی بوده است؛ جامعه آماری در این تحقیق کلیه خبرگان مهارتی اعضای هیئتعلمی دانشگاهی و مربیان و سیاستگذاران و برنامه ریزان آموزشهای مهارتی در کشور بودند؛ بر اساس نمونهگیری هدفمند 18 نفر از خبرگان مهارتآموزی در این پژوهش شرکت داشتند، روش تجزیهوتحلیل دادهها، تحلیل مضمون و شبکهی مضامین بود؛ نتایج پژوهش نشان داد سه مقوله اصلی محتوای آموزشی، فعالیتهای یادگیری و یاددهی و ارزشیابی مستمر مقولههای مسئولیتپذیری اجتماعی در برنامه درسی دانشگاه مهارتی را تشکیل دادند. بر اساس این مقولهها مدل مفهومی مسئولیتپذیری اجتماعی در برنامه درسی دانشگاه مهارتی ترسیم شد. بدون شک ارتباط بین اجزا و عناصر برنامه درسی بهعنوان خرده نظام آموزشی و برنامههای کلان آموزشی میتوانند نهاد اجتماعی آموزش عالی مهارتی را بیشازپیش توانمندتر کند.