خدیجه خنیفر؛ سعید شاه حسینی؛ محسن باقری
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش معکوس به روش چندرسانهای و آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی بر یادگیری درس ریاضی دانشآموزان پایهی ششم در سال تحصیلی 96-95 صورت گرفت. روش پژوهش حاضر شبه تجربی ازنوع پیش آزمون- پس آزمون باگروه کنترل بود. برای نمونهگیری ابتدا سه مدرسه به صورت هدفمند انتخاب شدند سپس از این سه مدرسه به تصادف ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر با هدف مقایسه تاثیر آموزش معکوس به روش چندرسانهای و آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی بر یادگیری درس ریاضی دانشآموزان پایهی ششم در سال تحصیلی 96-95 صورت گرفت. روش پژوهش حاضر شبه تجربی ازنوع پیش آزمون- پس آزمون باگروه کنترل بود. برای نمونهگیری ابتدا سه مدرسه به صورت هدفمند انتخاب شدند سپس از این سه مدرسه به تصادف یک مدرسه برای آموزش معکوس به روش چندرسانهای و یک مدرسه برای آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی و مدرسه دیگر برای روش سنتی به عنوان گروه گواه انتخاب شدند. در این پژوهش جهت گردآوری دادهها از پیش آزمون و پس آزمون یادگیری محقق ساخته استفاده شد. به منظور بررسی تغییرات حاصله ابتدا یک پیش آزمون از هر سه گروه گرفته شد. و پس از آن یک گروه به صورت آموزش معکوس به روش چندرسانهای و یک گروه به صورت آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی و گروه گواه ه به صورت سنتی آموزش دیدند. پس از اتمام آموزش از هر سه گروه پس آزمون به عمل آمد.به منظور تحلیل آماری دادهها از آمار توصیفی شامل میانگین و انحراف معیار و برای تحلیل استنباطی دادهها از آزمون کوواریانس استفاده شد که این تحلیلها به کمک نرم افزار spssانجام گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد که آموزش معکوس چه به روش تصاویر ویدیویی و چه به روش چندرسانهای بر یادگیری درس ریاضی تاثیر معنیدار دارد و نیز بین دو روش آموزش معکوس، آموزش معکوس به روش چندرسانهای نسبت به آموزش معکوس به روش تصاویر ویدیویی بر یادگیری تاثیر معنیدار دارد.