حشمت اله نظری؛ ابراهیم طلایی؛ جواد حاتمی؛ محسن ایمانی نائینی؛ عبدالزهرا تیماس
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی کیفیت مهارت نوشتن دانشآموزان ابتدایی انجام گرفت. جامعه آماری در این پژوهش ارزیابانه، دانشآموزان پسر دورهی دوم دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399، و نمونه مورد مطالعه، شامل سه کلاس (دو کلاس 35 نفری+یک کلاس 27 نفری) و در کل برابر با 97 نفر بودند که بر اساس نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده ...
بیشتر
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی کیفیت مهارت نوشتن دانشآموزان ابتدایی انجام گرفت. جامعه آماری در این پژوهش ارزیابانه، دانشآموزان پسر دورهی دوم دبستان شهر تهران در سال تحصیلی 1400-1399، و نمونه مورد مطالعه، شامل سه کلاس (دو کلاس 35 نفری+یک کلاس 27 نفری) و در کل برابر با 97 نفر بودند که بر اساس نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده این پژوهش، روبریک درس نگارش بود. بهمنظور تجزیهوتحلیل اطلاعات از شاخصهای مرکزی و شاخصهای پراکندگی استفاده شد. طرح پژوهش از نوع بررسیهای ارزیابانه بود. پس از اخذ نمونه نگارشهای دانشآموزان نسبت به نمرهگذاری آنها بر اساس روبریک محققساخته ویژهی نگارش دورهی دوم دبستان اقدام شد. نتایج تحلیلآماری نشان داد که میانگین نمره نگارش دانشآموزان دبستانی، پایینتر از تسلط نسبی و در حد تسلط محدود و نسبتاً ضعیف قرار دارد (65/12M=). میتوان نتیجه گرفت که مهارت نگارش دانشآموزان همچون مهارت خوانداری آنان ضعیف میباشد و شاید این ضعف ریشه در ضعف خوانداری آنان و/ یا طراحی نامناسب برنامه درسی و کمتوجهی به رویکردهای دیگر از قبیل رویکرد فرهنگی-اجتماعی دارد.
امید نوروزی؛ جواد حاتمی؛ سعید لطیفی؛ هاشم فردانش
چکیده
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش استدلالورزی در محیط بازخورد همتای آنلاین بر روی فرایند و پیامدهای یادگیری دانشجویان رشته علومتربیتی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی رشته علوم-تربیتی دانشگاه خوارزمی-واحد کرج- بود که 40 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب، و به صورت تصادفی در یک طرح آزمایشی پیش و پسآزمون با گروه ...
بیشتر
هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش استدلالورزی در محیط بازخورد همتای آنلاین بر روی فرایند و پیامدهای یادگیری دانشجویان رشته علومتربیتی است. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی رشته علوم-تربیتی دانشگاه خوارزمی-واحد کرج- بود که 40 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب، و به صورت تصادفی در یک طرح آزمایشی پیش و پسآزمون با گروه کنترل جایگزین، و به صورت جفتهای یادگیری (20 جفت) همتا شدند. به منظور اجرای پژوهش، یک محیط بازخورد همتای آنلاین طراحی و تولید گردید. دانشجویان در این محیط به نگارش مقالهکوتاه و سپس ارائه بازخورد به مقالهکوتاه یکدیگر، و سپس بازنویسی آن براساس نظرات همتایان خود پرداختند. محتوای مقالهکوتاه و بازخورد همتای استدلالی دانشجویان با استفاده از یک طرح کدگذاری مورد تحلیل قرار گرفت. برای تحلیل دادههای پژوهش از آزمون آماری تحلیل واریانس برای اندازهگیری مکرر، آزمون تیمستقل و آزمون همبستگی استفاده شد. نتایج نشان داد که ترکیبی از آموزش نگارش استدلالی و بازخورد همتا کیفیت مقالههایکوتاه و کیفیت بازخورد استدلالی، و همچنین میزان یادگیری تخصصی دانشجویان را افزایش میدهد. به علاوه بین فرایند و پیامد یادگیری بازخورد همتای دانشجویان همبستگی مثبت و معناداری وجود داشت.