شهرزاد صفاری؛ رضوان حکیم زاده؛ مرضیه دهقانی؛ مسعود غلامعلی لواسانی
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای آموزش مبتنی بر بازی با تاکید بر مهارتآموزی در دوره اول ابتدایی و ارائه مدل مفهومی انجام شدهاست. روش پژوهش، کیفی و متاسنتز است که به صورت فراترکیب و روش کتابخانهای با استفاده از مدل هفت مرحلهای سندلوسی و باروس(2007) گردآوری شدهاست. در این مطالعه، پس از طراحی سوال پژوهشی، جستجوی سیستماتیک بر ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی مولفههای آموزش مبتنی بر بازی با تاکید بر مهارتآموزی در دوره اول ابتدایی و ارائه مدل مفهومی انجام شدهاست. روش پژوهش، کیفی و متاسنتز است که به صورت فراترکیب و روش کتابخانهای با استفاده از مدل هفت مرحلهای سندلوسی و باروس(2007) گردآوری شدهاست. در این مطالعه، پس از طراحی سوال پژوهشی، جستجوی سیستماتیک بر اساس کلمات کلیدی مربوط به بازی و تعاملات طی سالهای (2010-2020) در پایگاههای اطلاعاتی ایرانی و خارجی شامل مورد بررسی قرار گرفت . پس از انجام 7 مرحله از روش متاسنتز و بازبینی، تعداد 30 مقاله از بین 9472 مقاله یافت شده، 8 بعد و 19 مولفه به عنوان عناصر آموزش مبتنی بر بازی با تاکید بر مهارتآموزی قابل استناد است. بر این اساس مولفهها شامل: 1. انگیزش(توانایی دستیابی به اهداف برنامه درسی، لذت بردن از یادگیری با حس کنجکاوی)2. فردی(افزایش اعتمادبنفس، توجه به ارزشهای اخلاقی وتربیتی) 3.مهارتی(توانایی برقراری ارتباط موثر و مهارتهای اجتماعی، رشد مهارت-های زندگی)4.شناختی(رسیدن به رشد ذهنی، رشد مهارتهای حل مساله)5. یادگیری(یادگیری عملی و تجربهای) 6. خلاقیت(بستری برای آفرینش اندیشههای نو، آشنایی با تجربههای نو)7. جسمانی(تخلیه انرژی، رشد جسمی و مهارتهای حرکتی) 8. درمانی(ابراز احساسات و رفع مشکلات رفتاری،کاهش اضطراب ) میباشد.