رضوان محمدی؛ سوسن کشاورز؛ رمضان برخورداری
چکیده
هدف از انجام این پژوهش روایت نگاری فلسفه تربیتی شخصی معلمان شهرستان کنگان بود. این پژوهش از نوع کیفی است که به روش روایت پژوهی انجام شد. جامعه پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان کنگان بودند که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به کار بودند. از این جامعه پژوهش، با روش نمونهگیری هدفمند و تا اشباع نظری دادهها با 15 نفر از این معلمان مصاحبه ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش روایت نگاری فلسفه تربیتی شخصی معلمان شهرستان کنگان بود. این پژوهش از نوع کیفی است که به روش روایت پژوهی انجام شد. جامعه پژوهش کلیه معلمان مقطع ابتدایی شهرستان کنگان بودند که در سال تحصیلی 1401-1400 مشغول به کار بودند. از این جامعه پژوهش، با روش نمونهگیری هدفمند و تا اشباع نظری دادهها با 15 نفر از این معلمان مصاحبه نیمه ساختاریافته صورت گرفت. سپس دادهها با روش تحلیل مضمون و با کمک نرمافزار MAXQDA تحلیل شد و به ترتیب مضامین پایه، سازماندهنده و فراگیر استخراج شد. برای پایایی دادهها از روش توافق بین کدگذاران و برای روایی یافتهها از روش بازنگری توسط متخصصان استفاده شد. تحلیل یافتهها 10 مضمون سازمان دهنده و 21 مضمون پایه را نشان داد. مهم ترین یافتههای تحقیق عبارت بودند از : توجه به مولفه های اخلاقمداری ، خودکارآمدی ، ارزش مداری و ایجاد مدرسه پویا برای حرفه معلمی، درنظرگرفتن نقش تربیتی(هدایت گری و الگو و اسوه بودن) در کنار تقش آموزشی(تدریس و آموزش) برای معلمان، پی جویی زندگی شاد و آگاهانه به عنوان نتایج تربیت، توجه به نقاط قوت(بیرونی و درونی) و ضعف های (شناختی، اجتماعی و روانشناختی) شاگردان در تربیت و ایجاد محرکهای شغلی سازمان محور و شاگرد محور برای معلمان.
هاجر کوهی اصفهانی؛ یحیی قائدی؛ سعید ضرغامی همراه؛ سوسن کشاورز
چکیده
تفکرمراقبتی، سومین گونه از سهگانۀ انتقادی، خلاق و مراقبتیِ تفکر (برمبنای تقسیمبندی متیولیپمن) و حاصل بروز و ظهور عاطفه انسانی در وجه تعقلی آدمیان است. تفکرمراقبتی تفکری است که مغز، قلب و دست سه نماد اندیشیدن، مهربانی و عمل را با هم تلفیق نموده است. با توجه به کمتر شناخته بودن تفکرمراقبتی، نیاز به واکاوی و تعمق فلسفی در این حوزه ...
بیشتر
تفکرمراقبتی، سومین گونه از سهگانۀ انتقادی، خلاق و مراقبتیِ تفکر (برمبنای تقسیمبندی متیولیپمن) و حاصل بروز و ظهور عاطفه انسانی در وجه تعقلی آدمیان است. تفکرمراقبتی تفکری است که مغز، قلب و دست سه نماد اندیشیدن، مهربانی و عمل را با هم تلفیق نموده است. با توجه به کمتر شناخته بودن تفکرمراقبتی، نیاز به واکاوی و تعمق فلسفی در این حوزه احساس میگردد و هدف از این پژوهش تحلیل و بررسی چیستی تفکرمراقبتی در زمینۀ انواع، ابعاد، ماهیت و پاسخگویی به چالشهایی است که در این حوزه مطرح است. از اینرو این پژوهش، با روش تحلیل مفهوم به بررسی انواع و ابعاد تفکرمراقبتی و خصوصیات ویژۀ هرنوع میپردازد و در این راستا جامعیت یا عدم جامعیت انواع، وجود نسب اربع میان انواع، تداخل و تمایز هر نوع در دیگری، بیان تأثیر انواع تفکرمراقبتی در طبقهبندی اهداف آموزشی بلوم، حیطۀ اثرگذاری فردی یا اجتماعی هرکدام از انواع، چندگونگی ابعاد و چالشهای مربوط به آن، و ماهیت ویژه تفکرمراقبتی را مورد تحلیل و واکاوی قرارمیدهد. علاوه بر پاسخگویی به چالشهای فوق و بیان نتایج در هرمرحله و جمعبندی آنها در قسمت نتیجهگیری راهکاری 4مرحلهای نیز، جهت اجرایی نمودن تفکر مراقبتی بیان میگردد.