صمد برزویان شیروان؛ افشین نوروزی علمی؛ مرتضی طاهری
چکیده
هدف از انجام این پژوهش طراحی الگو و ابزاری برای سنجش سوادمالی مدیران مدارس ابتدایی است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است؛ و روش نظریۀ داده بنیاد در این پژوهش ملاک عمل واقعشده است. جامعۀ آماری شامل افراد متخصص و صاحبنظر در زمینه اقتصاد آموزش، مدیران مدارس دولتی و خصوصی می باشدکه 10 نفر از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش طراحی الگو و ابزاری برای سنجش سوادمالی مدیران مدارس ابتدایی است. این پژوهش از نوع پژوهشهای کیفی است؛ و روش نظریۀ داده بنیاد در این پژوهش ملاک عمل واقعشده است. جامعۀ آماری شامل افراد متخصص و صاحبنظر در زمینه اقتصاد آموزش، مدیران مدارس دولتی و خصوصی می باشدکه 10 نفر از این جامعه با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری، برای پاسخگویی به مصاحبههایی نیمه ساختاریافتهی پژوهش، انتخابشدهاند. برای به دست آوردن اعتبار و روایی دادهها از دو روش بازبینی مشارکتکنندگان و مرور خبرگان شرکتکننده در پژوهش استفادهشده است. نتایج تحلیل دادهها در طی سه مرحلۀ کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) حاکی از 23 مقوله کلی است که در چارچوب الگوی پارادایمی Corbin & Strauss(2008) طراحی گردیده است و برمبنای مقولههای فوق ابزار سنجش سوادمالی مدیران مدارس در سه حیطه سوادمالی تخصصی، عمومی و عملکرد و پیامدهای سوادمالی مدیران مدارس تدوینشده است. بر اساس نتایج پژوهش پیشنهاد میشود که مدیران مناطق آموزشوپرورش و مؤسسان مدارس در انتصاب و گزینش مدیران، سوادمالی را لحاظ کنند و از ابزار این پژوهش برای سنجش سوادمالی مدیران مدارس استفاده کنند.
مدیریت آموزشی
حمید رحیمیان؛ عباس عباس پور؛ مرتضی طاهری؛ سبحان سبحانی جو
چکیده
رهبری خدمتگزار یکی از نظریههای رهبری است که طبیعت مثبتگرا، تمرکز بر رفتار اخلاقی، خدمتگزاری، رشد و توسعه دیگران و فلسفه نوعدوستانه دارد، بر همین اساس در این پژوهش الگوی رهبری خدمتگزار در دانشگاه فرهنگیان طراحی و اعتبار یابی شد. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش نظریهی داده بنیـاد انجام شد. مشارکتکنندگان شامل ۱۵عضو هیئتعلمی ...
بیشتر
رهبری خدمتگزار یکی از نظریههای رهبری است که طبیعت مثبتگرا، تمرکز بر رفتار اخلاقی، خدمتگزاری، رشد و توسعه دیگران و فلسفه نوعدوستانه دارد، بر همین اساس در این پژوهش الگوی رهبری خدمتگزار در دانشگاه فرهنگیان طراحی و اعتبار یابی شد. این پژوهش با رویکرد کیفی و روش نظریهی داده بنیـاد انجام شد. مشارکتکنندگان شامل ۱۵عضو هیئتعلمی و مدیر بودند. دادهها از طریق مصاحبهی نیمه ساختاریافته با نمونهگیری هدفمند و بررسی اسناد مکتوب، جمعآوری و بر مبنای رهیافت نظاممند اشتراوس و کربین (کدگذاری باز، محوری و انتخابی) تحلیل شدند. اعتبار سنجی از طریق مثلث سازی، بازبینی مشارکتکنندگان و خبرگان غیر مشارکتکننده صورت گرفت. ابعاد الگوی پارادایمی شامل: شرایط علی (ویژگیهای اخلاقی و روانشناختی، انگیزه خدمترسانی و دگر خواهی، نگاه وکالتی-امانتی و احساس تکلیف الهی)، پدیدهی محوری (رهبری خدمتگزار)، شرایط زمینهای (بسترسازی و تمهید امکانات، چابک سازی، چشمانداز، ارزشهای نظام اسلامی)، شرایط میانجی (استقرار نظام شایستگی محور، تخصص و تجربه، شبکه قوی ارتباطات، عدم ثبات مدیریتی و ارزیابی عادلانه عملکرد)، راهبردها (فرهنگسازی، بهینهسازی و ارتقاء مدیریت و توسعه مشارکت)، پیامدها (ارتقاء کیفیت رابطهی رهبر-پیرو، جو روانشناختی مبتنی بر اعتماد، نتایج اثربخش فردی و سازمانی)، میباشد که بر اساس آنها مدل رهبری خدمتگزار طراحی و اعتباریابی شد.