ابوالفضل فرید؛ توحید اشرف زاده
چکیده
پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل رابطه خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی انجام شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش فراتحلیل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل مطالعات در دسترس بود که در بین سالهای 1381 تا 1398 منتشر شده بود. به منظور جمعآوری اطلاعات از چک لیست مشخصات طرحهای پژوهشی مصرآبادی (1389) استفاده شد. پس از بررسی ملاکهای ورود و خروج، 146 اندازه ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف فراتحلیل رابطه خودکارآمدی و عملکرد تحصیلی انجام شده است. روش مورد استفاده در این پژوهش فراتحلیل میباشد. جامعه آماری پژوهش شامل مطالعات در دسترس بود که در بین سالهای 1381 تا 1398 منتشر شده بود. به منظور جمعآوری اطلاعات از چک لیست مشخصات طرحهای پژوهشی مصرآبادی (1389) استفاده شد. پس از بررسی ملاکهای ورود و خروج، 146 اندازه اثر از 130 مطالعه دارای شرایط فراتحلیل به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل حساسیت، نمودار قیفی، مدلهای ثابت و تصادفی و تحلیل ناهمگنی با استفاده از CMA استفاده شد. تحلیل اطلاعات حاصل از پژوهشها نشان داد که میانگین اندازه اثر کلی پژوهشهای مورد بررسی برای مدل اثرات ثابت 384/0 و برای مدل اثرات تصادفی 390/0 است. با توجه به ناهمگونی اندازههای اثر، جنس و نوع نمونه مورد استفاده در پژوهش-ها به عنوان متغیرهای تعدیل کننده بررسی شدند. نتایج نشان داد که اندازه اثر رابطه خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی در پژوهشهایی که از آزمودنی دختر برای پژوهش استفاده شده، نسبت به سایر پژوهشها بیشتر است. همچنین اندازه اثر رابطه این دو متغیر در پژوهشهایی که از دانشجویان به عنوان نمونه استفاده شده، نسبت به سایر پژوهشها بیشتر است. نتایج نشان دادند که از میان انواع خودکارآمدی، خودکارآمدی ریاضی بیشترین ارتباط را با عملکرد تحصیلی یادگیرندگان دارد. بر پایه اندازه اثرهای به دست آمده میتوان دریافت که خودکارآمدی بر عملکرد تحصیلی تأثیر میگذارد.