جعفر امیری فرح آبادی؛ محمود ابوالقاسمی؛ محمد قهرمانی
چکیده
هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی الگوی آسیبشناسی فرایند سیاستپژوهی در نظام آموزش عالی ایران بود. در راستای تحقق این هدف، از روش ترکیبی اکتشافی بهره گرفته شد. فرایند پژوهش حاضر، در طی دو مرحله کیفی و کمی انجام گرفته است. ابتدا، پس از مرور ادبیات، فهرستی از موانع و آسیبهای فرایند سیاستپژوهی، تهیه گردید. سپس در بخش کیفی پژوهش، ...
بیشتر
هدف اصلی پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی الگوی آسیبشناسی فرایند سیاستپژوهی در نظام آموزش عالی ایران بود. در راستای تحقق این هدف، از روش ترکیبی اکتشافی بهره گرفته شد. فرایند پژوهش حاضر، در طی دو مرحله کیفی و کمی انجام گرفته است. ابتدا، پس از مرور ادبیات، فهرستی از موانع و آسیبهای فرایند سیاستپژوهی، تهیه گردید. سپس در بخش کیفی پژوهش، با انجام مصاحبههای عمیق نیمهساختارمند با 15 نفر از سیاستگذاران، سیاستپژوهان و خبرگان علمی و متعاقباً تحلیل محتوای مصاحبههای انجام گرفته، لیستی از عوامل آسیبزای فرایند کنونی سیاستپژوهی در آموزش عالی ایران، تدوین شد. در ادامه، لیست مذکور با موارد شناسایی شده در ادبیات موضوع، ترکیب گردید و با استفاده از تکنیک دلفی به تایید مشارکتکنندگان پژوهش رسید. در نهایت 93 مولفه فرعی در قالب 12 مولفه اصلی و پنج بعد، شناسایی شد. بر اساس یافتههای بخش کیفی پژوهش، پرسشنامه بخش کمی، طراحی و اجرا شد. پایایی پرسشنامه مذکور، 889/0 به دست آمد. جامعه آماری پژوهش در بخش کمی، شامل سیاستپژوهان آموزش عالی اعم از وابسته و غیر وابسته به وزارت علوم، همچنین سیاستگذاران و تصمیمگیران آموزش عالی در حوزه ستادی وزارت علوم و خبرگان علمی بوده است که تعداد 203 نفر از آنها پرسشنامه پژوهش را تکمیل کردند. برای بررسی سوالات پژوهش از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. نتایج تحلیل عاملی تاییدی درباره ابعاد پنجگانه الگو، بدین شرح بوده است: بعد زمینهای 26 مولفه، بعد ساختاری 11 مولفه، بعد کارکردی (سیاست-گذاران) 23 مولفه، بعد کارکردی (سیاستپژوهان) 23 مولفه و بعد ارتباطی 10 مولفه.
روح الله مهدیون؛ محمد قهرمانی؛ مقصود فراستخواه؛ محمود ابوالقاسمی
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 211-230
چکیده
هدف پژوهشحاضر ارائهی الگوی تضمینکیفیت یادگیری الکترونیکی در مراکز آموزش عالی ایران است. در این راستا از روش تحقیق کیفی نظریه برخاسته از دادهها سود جسته شده است. جامعهیآماری پژوهشحاضر مدیران مراکز یادگیری الکترونیکی، اعضاء هیأت علمی، خبرگان موضوع یادگیریالکترونیکی، خبرگان کیفیت در آموزش عالی و سیاستگذاران، بودند که تعداد ...
بیشتر
هدف پژوهشحاضر ارائهی الگوی تضمینکیفیت یادگیری الکترونیکی در مراکز آموزش عالی ایران است. در این راستا از روش تحقیق کیفی نظریه برخاسته از دادهها سود جسته شده است. جامعهیآماری پژوهشحاضر مدیران مراکز یادگیری الکترونیکی، اعضاء هیأت علمی، خبرگان موضوع یادگیریالکترونیکی، خبرگان کیفیت در آموزش عالی و سیاستگذاران، بودند که تعداد 16 نفر از میان آنها به صورت هدفمند جهت انجام مصاحبه عمیق انتخاب شدند و مصاحبهها تا آن جا ادامه یافت که دادهها به اشباع نظری رسیدند. روایی یافتهها با روشهای تطبیق توسط اعضا، بررسی همکار، مشارکتی بودن پژوهش و انعکاسپذیری پژوهشگر، تضمین شد. جهت تجزیه و تحلیل دادهها از کدگذاری باز، محوری و انتخابی استفاده شد. نتایج گویای آنست که 173 گزاره مفهومی اولیه با 35 مقوله فرعی و 15 گزاره مقولهای اصلی در قالب ابعاد 6 گانه مدل پارادایمی شامل: شرایط علّی (3 مقوله)؛ پدیده اصلی (کیفیت یادگیری)؛ راهبرد (3 مقوله)؛ زمینه (2 مقوله)؛ شرایط محیطی (3 مقوله)؛ پیامد (3 مقوله)، شناسایی و روابط بین آنها در قالب مدل پارادایمی ترسیم و ارائه شد.