دوره 30 (1402)
دوره 29 (1401)
دوره 28 (1400)
دوره 27 (1399)
دوره 26 (1398)
دوره 25 (1397)
دوره 24 (1396)
دوره 23 (1395)
دوره 22 (1394)
دوره 21 (1393)
دوره 20 (1392)
دوره 19 (1391)
دوره 18 (1390)
دوره 17 (1389)
دوره 16 (1388)
دوره 15 (1387)
دوره 14 (1386)
دوره 13 (1385)
دوره 12 (1384)
دوره 11 (1383)
دوره 10 (1382)
دوره 9 (1381)
دوره 8 (1380)
دوره 7 (1379)
دوره 6 (1378)
دوره 5 (1377)
دوره 4 (1376)
دوره 3 (1375)
دوره 2 (1374)
دوره 1 (1373)
بررسی اصل عقلانیت در منابع اسلامی و استلزامات تربیتی آن

مسعود صفایی مقدم؛ علیرضا رشیدی؛ محمدجعفر پاک‌سرشت

دوره 13، شماره 4 ، اسفند 1385، ، صفحه 1-29

https://doi.org/10.22055/edus.2007.15962

چکیده
  تعیین جایگاه عقل و عقلانیت در نظام‌های تربیتی یکی از کارهای اساسی در حوزه فلسفه تعلیم و تربیت است. در این نوشتار تلاش شده است تا بر مبنای آموزه‌های اسلامی موقعیت عقل را در یک نظام تربیتی اسلامی معلوم کنیم. برای این منظور توضیح داده شده که اولاً عقل به اعتبار منشاء و متعلق‌های آن، وجوه متفاوتی دارد؛ و ثانیاً تعیین این وجوه برای تعیین ...  بیشتر

بررسی تأثیر روش اجتماع پژوهشی در برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش مهارتهای استدلال دانش‌آموزان پسر پایه سوم راهنمایی مدرسه نمونه دولتی اهواز

مسعود صفایی مقدم؛ سیدمنصور مرعشی؛ محمدجعفر پاک‌سرشت؛ خسرو باقری؛ حسین سپاسی

دوره 13، شماره 2 ، شهریور 1385، ، صفحه 31-54

https://doi.org/10.22055/edus.2006.15822

چکیده
  هدف از این پژوهش بررسی تأثیر روش اجتماع پژوهشی در برنامه آموزش فلسفه به کودکان بر پرورش مهارتهای استدلال دانش‌آموزان پسر پایه سوم راهنمایی مدرسه نمونه دولتی اهواز است. نمونه اصلی این پژوهش شامل 60 نفر دانش‌آموز پسر پایه سوم راهنمایی مدرسه نمونه دولتی شهر اهواز بود که به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها ...  بیشتر

بررسی‌ نظریه‌ اصالت‌ نفع‌ و مضامین‌ آن‌ در آموزش‌ و پرورش‌ اخلاقی‌

پروانه‌ ولوی؛ مسعود صفائی‌مقدم؛ محمدجعفر پاک‌سرشت

دوره 11، شماره 3 ، اسفند 1383، ، صفحه 1-24

https://doi.org/10.22055/edus.2005.16004

چکیده
     هدف‌ این‌ مقاله‌ بررسی‌ و شناخت‌ اصالت‌ نفع‌ و استخراج‌ دلالتهای‌ تربیتی‌ و مضامین‌ اخلاقی‌ آن‌ در آموزش‌ و پرورش‌ می‌باشد و روش‌ تحقیق‌ آن‌ از نوع‌ تحلیلی‌ است‌. نظریه‌ اخلاقی‌ معطوف‌ به‌ نتیجه‌ دارای‌ دو نظریه‌ جزئی‌تر به‌ نام‌ اصالت‌ نفع‌ و خودگرائی‌ است‌. از یک‌ طرف‌ اصالت‌ نفع‌ بر خلاف‌ خودگرایی‌ ...  بیشتر