سارا ابراهیمی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی این موضوع بود که آیا شایستگیهای دیجیتالی معلمان، تمایل به استفاده از تدریس آنلاین و مشکلات یادگیری آنلاین دانشآموزان، رفتار تدریس آنلاین را پیشبینی میکند. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با استفاده ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی این موضوع بود که آیا شایستگیهای دیجیتالی معلمان، تمایل به استفاده از تدریس آنلاین و مشکلات یادگیری آنلاین دانشآموزان، رفتار تدریس آنلاین را پیشبینی میکند. روش پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه معلمان مقاطع ابتدایی و متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1401-1400 بود که با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس 324 نفر از آنها به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. اعضای نمونه به مقیاسهای خودگزارشی شایستگی دیجیتالی معلم، تمایل به استفاده از تدریس آنلاین و رفتار تدریس آنلاین معلم و پرسشنامه مشکلات یادگیری آنلاین دانشآموزان ادراک شده توسط معلم به صورت برخط پاسخ دادند. نتایج حاصل از ضریب همبستگی نشان داد رفتار تدریس آنلاین با شایستگیهای دیجیتالی معلمان و تمایل به استفاده از تدریس آنلاین رابطه مثبت و معنیدار داشت و با مشکلات یادگیری آنلاین دانشآموزان این رابطه منفی و معنیدار به دست آمد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه به روش همزمان نشان داد شایستگیهای دیجیتالی معلمان، تمایل به استفاده از تدریس آنلاین و مشکلات یادگیری آنلاین دانشآموزان قادرند در قالب یک مدل پیشبین به طور معنیداری تغییرات رفتار تدریس آنلاین معلمان را به عنوان متغیر ملاک تبیین و پیشبینی کنند. یافتههای این پژوهش میتواند به درک بهتر تأثیر ویژگیهای معلمان شامل شایستگیهای دیجبتالی و تمایل به استفاده از تدریس آنلاین و ویژگیهای دانشآموزان شامل مشکلات یادگیری آنلاین بر رفتار تدریس آنلاین کمک نماید.
سارا ابراهیمی
چکیده
هدف پژوهش حاضر، شناسایی تأثیر همهگیری کووید-19 برابتلای معلمان به اختلال اضطراب فراگیر است که بااستفاده ازروش توصیفی ازنوع همبستگی انجام شد.جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه کشوربود که 407 نفرازآنهابااستفاده ازروش نمونهگیری گلوله برفی مجازی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.شرکتکنندگان دراین پژوهش ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر، شناسایی تأثیر همهگیری کووید-19 برابتلای معلمان به اختلال اضطراب فراگیر است که بااستفاده ازروش توصیفی ازنوع همبستگی انجام شد.جامعه پژوهش شامل کلیه معلمان مقاطع تحصیلی ابتدایی و متوسطه کشوربود که 407 نفرازآنهابااستفاده ازروش نمونهگیری گلوله برفی مجازی بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند.شرکتکنندگان دراین پژوهش به پرسشنامه ویژگیهای جمعیتشناختی ومنتخب ومقیاس اختلال اضطراب فراگیربه صورت برخط پاسخ دادند. بهمنظوراجرای پژوهش،نشانی اینترنتی پرسشنامه ومقیاس برای نمونههای اولیه ارسال شدوآنها نیزبرای معلمان دیگرارسال کردندواین زنجیره تاآخرین نمونه ادامه یافت.تحلیل داده-های پژوهش ازطریق تحلیل تک متغیره(آزمونهای ناپارامتری) وتحلیل رگرسیون چندگانه بااستفاده از نرمافزار SPSS نسخه 22 انجام شد.یافتههای پژوهش نشان دادهمهگیری کووید-19 با تغییراتی که دروضعیت سلامتی وشرایط اجتماعی وفریندتعلیم و تربیت ایجادمیکند، تجربه اضطراب فراگیررادرمیان معلمان افزایش میدهد،بهطوری که 6/9 درصداز معلمان اضطراب فراگیررا درشرایط شیوع بیماری تجربه کردند.با این حال،آشنایی باتهیه محتوای الکترونیکی و آگاهی به آینده برنامه درسی ازعوامل محافظ معلمان دربرابر اضطراب ناشی از شیوع بیماری بودند.علاوه بر این، ابتلای خانواده به کووید-19 وپیگیری اخبار منفی بهعنوان عوامل خطر برای افزایش تجربه اضطراب محسوب میشدند.دیگرعوامل اضطرابزای مرتبط با کووید-19 نظیر سن بهطور مثبت بااضطراب رابطه داشت ودوره تدریس، بیماریهای زمینهای معلمان و خانوادههایشان، آشنایی باشاد، آشنایی باروش تدریس در فضای مجازی و استفاده ازحمایتهای اجتماعی و روانشناختی به طورمنفی باتجربه علائم اضطراب معلمان درطی این بیماری همهگیر مرتبط بودند.این نتایج، اهمیت توجه به وضعیت سلامت روانی معلمان و تدبیر و کاربست راهکارهایی برای تقلیل عوامل اضطرابزا را در طی شیوع بیماریهای همهگیر توسط نظام آموزش وپرورش مورد تأکید قرار می دهد.
سارا ابراهیمی؛ حسین پورشهریار؛ امید شکری
چکیده
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی بسته بهینه سازی جو اجتماعی-هیجانی کلاس در مدارس ابتدایی انجام شد. روش این مطالعه از نوع آزمایشی و طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش شامل 12 مدرسه ابتدایی دولتی شهر نور بود که نمونهای متشکل از 8 کلاس پایه پنجم با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از آن انتخاب شدند. ابزارها شامل بسته ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور بررسی اثربخشی بسته بهینه سازی جو اجتماعی-هیجانی کلاس در مدارس ابتدایی انجام شد. روش این مطالعه از نوع آزمایشی و طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه پژوهش شامل 12 مدرسه ابتدایی دولتی شهر نور بود که نمونهای متشکل از 8 کلاس پایه پنجم با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس از آن انتخاب شدند. ابزارها شامل بسته محقق ساخته بهینه سازی جو اجتماعی-هیجانی کلاس، سیستم نمرهدهی سنجش کلاس (پایانتا، لاپارو و هامرِ، 2005، 2008)، مقیاس هوش هیجانی ادراک شده (براکت و مایر، 2003)، و سیاهه فرسودگی (مسلش، جکسون و لِیتر، 1996) بود. یافتههای حاصل از بکارگیری تحلیل کواریانس و تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی خطی نشان داد که بسته بهینه سازی جو اجتماعی-هیجانی کلاس تفاوت معناداری را در ابعاد مختلف جو کلاس بین کلاسهای کنترل و آزمایش ایجاد میکند، و متغیرهای معلم زمانی که در معادله رگرسیون حضور دارند و کنترل میشوند، به طور معناداری تأثیر مداخله را تعدیل میکنند. یافتههای این پژوهش میتواند به عنوان راهنمایی برای برنامه ریزان درسی و معلمان مطرح گردد تا جهت بهبود جوکلاس اهمیت بیشتری به شناخت عوامل اجتماعی و هیجانی کلاسها و تقویت آنها دهند. همچنین این پژوهش میتواند به عنوان پایهای برای پژوهشهای دیگر در سطح ملی و با طراحی بستهای با آیتم-های دیگر باشد.