فلسفه تعلیم و تربیت
سمیه کیارسی؛ یحیی قائدی؛ سعید ضرغامی؛ یزدان منصوریان
چکیده
با توجه به نفوذ رسانهها در عرصههای مختلف زندگی کودکان، بالا بردن آگاهی رسانهای آنها به مثابه تحلیل و ارزیابی محتوای رسانههای مختلف، فهم انگیزههای تولیدکنندگان و نیز بررسی تأثیرات رسانهها بر مصرفکنندگان ضروری به نظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامه درسی فلسفه برای کودکان (P4C) در آگاهی از پدیده خشونت ...
بیشتر
با توجه به نفوذ رسانهها در عرصههای مختلف زندگی کودکان، بالا بردن آگاهی رسانهای آنها به مثابه تحلیل و ارزیابی محتوای رسانههای مختلف، فهم انگیزههای تولیدکنندگان و نیز بررسی تأثیرات رسانهها بر مصرفکنندگان ضروری به نظر میرسد. هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر اجرای برنامه درسی فلسفه برای کودکان (P4C) در آگاهی از پدیده خشونت رسانهای و کلیشههای جنسیتی- اجتماعی موجود در رسانههای محبوب دانشآموزان پسر پایه پنجم ابتدایی شهر دزفول است. این پژوهش در مجموعه تحقیقات شبه آزمایشی قرارگرفته و از طرح پیش آزمون- پسآزمون، با گروه گواه استفاده شد. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای، 50 دانشآموز پسر پایه پنجم ابتدایی، در دو گروه 25 نفری آزمایش و کنترل جایگزین شدند. آزمودنیهای گروه آزمایش طی 20جلسه هفتگی، به مدت یک ساعت در اجتماع پژوهشی به بحث درباره محتوای رسانههای محبوبشان همچون گیمها در جهت آگاهی از پدیده خشونت رسانهای و کلیشههای جنسیتی- اجتماعی پرداختند (به گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد). به منظور ارزیابی اثربخشی، دو متغیر وابسته آگاهی از پدیده خشونت رسانهای و آگاهی از کلیشههای جنسیتی- اجتماعی موجود در برخی از گیمها و انیمیشنهای محبوب کودکان موردسنجش قرار گرفت. ابزار اندازهگیری این متغیرها پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج تحلیل کواریانس حاکی از آن است که آموزش برنامه درسی P4C در بالا بردن آگاهی از پدیده خشونت رسانهای و کلیشههای جنسیتی - اجتماعی تأثیر معنادار میگذارد و آنها را ارتقا میدهد.