فاطمه ورداسبی؛ حمیدرضا آراسته؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم؛ بیژن عبدالهی
چکیده
نناهمگونی جمعیت دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی، تنوع انگیزههای آنها و دورههای متنوعی که توسط دانشگاهها ارائه میشوند، نیاز به فهم علت وجودی تحصیلات تکمیلی را برای تضمین کیفیت و موفقیت این دورهها افزایش میدهد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل رسالتهای تحصیلات تکمیلی انجام شد. در این پژوهش از روش تحقیق ...
بیشتر
نناهمگونی جمعیت دانشجویی در مقطع تحصیلات تکمیلی، تنوع انگیزههای آنها و دورههای متنوعی که توسط دانشگاهها ارائه میشوند، نیاز به فهم علت وجودی تحصیلات تکمیلی را برای تضمین کیفیت و موفقیت این دورهها افزایش میدهد. بنابراین، پژوهش حاضر با هدف شناسایی و تحلیل رسالتهای تحصیلات تکمیلی انجام شد. در این پژوهش از روش تحقیق مرور سیستماتیک و رویکرد تحلیل محتوای کیفی برای تحلیل دادهها استفاده شد. جامعه آماری، اسناد مرتبط با حوزه آموزش عالی و تحصیلات تکمیلی هستند که با استفاده از نمونهگیری هدفمند در دسترس و با مراجعه به کتابها، مقالهها و وبسایت دانشگاهها به جمعآوری شواهد متنی مربوط به سوال پژوهش تا رسیدن به اشباع نظری اقدام شد. فرایند تجزیه و تحلیل دادههای کیفی در سه مرحله انجام شد. یافتههای پژوهش نشان دادند که در بخش تحصیلات تکمیلی، رسالتهای آموزشی شامل پرورش متفکرانی منتقد، توانمندسازی افراد، ارائه رشتهها و تخصصهای متمایز و سازگار با تنوع در حال رشد، پیشتازی در ترویج، کاربرد و ارتقای دانش و تشکیل جامعهای پویا و متنوع از دانشجویان و استادان؛ رسالتهای پژوهشی شامل ابداع و توسعه مرزهای دانش، پیوند میان نظریه و عمل و فراهم کردن موتور اصلی برای نوآوری؛ و رسالتهای خدماتی شامل تقویت و غنیسازی فضای علمی، بهبود کیفیت زندگی، ارائه تحصیلات تکمیلی با کیفیت، مشارکت فعال در جامعه و شناسایی و جذب دانشجویان آیندهدار هستند. لذا چنانچه سیاستگذاران، برنامهریزان و مدیران دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی علاقهمند به بهبود و ارتقای مقاطع تحصیلات تکمیلی خود هستند لازم است بر روی این عوامل توجه و تأکید درست داشته باشند.
جعفر عباسی؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم؛ حسن رضا زین آبادی؛ حسین عباسیان
چکیده
هدف پژوهش حاضر استخراج ویژگیهای عناصر برنامه تربیت اقتصادی برای دانش آموزان مدارس متوسطه بود. این پژوهش از منظر هدف از نوع مطالعات توسعهای و کاربردی است. این پژوهش به لحاظ روش در زمره پژوهشهای کیفی- اسنادی با پیروی از مرور سیستماتیک کوکران است. در این پژوهش از مجموع مقالات جستجو شده با توجه به معیارهای مورد نظر 1121 مقاله در گام ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر استخراج ویژگیهای عناصر برنامه تربیت اقتصادی برای دانش آموزان مدارس متوسطه بود. این پژوهش از منظر هدف از نوع مطالعات توسعهای و کاربردی است. این پژوهش به لحاظ روش در زمره پژوهشهای کیفی- اسنادی با پیروی از مرور سیستماتیک کوکران است. در این پژوهش از مجموع مقالات جستجو شده با توجه به معیارهای مورد نظر 1121 مقاله در گام نخست استخراج شده است و در گام نهایی 37 سند وارد فرایند تحلیل نظاممند شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات در این پژوهش از روش تحلیل مضمون استفاده شده است. در این پژوهش اطمینان پذیری و تائید پذیری دادهها تائید شده است و تحلیل کیفی توسط دو کد گذار انجام شده است؛ میزان توافق ارزیابان برای تحلیلهای انجام شده 6/79 درصد بدست آمده است. نتایج تجزیه و تحلیل مضمونی بعد از دسته بندی کدهای اولیه 55 مضمون پایه را در 4 مضمون سازمان دهنده (هدف، محتوا، راهبردهای یادگیری و یاددهی و ارزشیابی شناسایی کرده است که مضمون فراگیر برنامه تربیت اقتصادی برای دانش آموزان مدارس متوسطه را شکل دادهاند. یافتههای پژوهش مؤلفه-های برنامه تربیت اقتصادی را قالب عناصر هدف (شناختی، عاطفی و مهارتی)، محتوا، راهبردهای یاددهی و یادگیری و ارزشیابی شناسایی کرده است.
سید احمد پورموسوی؛ بیژن عبدالهی؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم؛ حسین عباسیان
چکیده
پژوهش حاضر کاربردی و هدف آن ارائهی مدل مدیریت چندفرهنگی در مدارس ابتدایی ایران است پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیـه منابع مکتوب مربـوط بـه مدیریت و آموزشوپرورش چندفرهنگی در پایگاههای علمی معتبر، شامل 3201 اثر بود که بر مبنای شاخص CASP و با اشباع نظری، درنهایت 50 اثر بهعنوان نمونه انتخاب ...
بیشتر
پژوهش حاضر کاربردی و هدف آن ارائهی مدل مدیریت چندفرهنگی در مدارس ابتدایی ایران است پژوهش با رویکرد کیفی و روش تحلیل مضمون انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیـه منابع مکتوب مربـوط بـه مدیریت و آموزشوپرورش چندفرهنگی در پایگاههای علمی معتبر، شامل 3201 اثر بود که بر مبنای شاخص CASP و با اشباع نظری، درنهایت 50 اثر بهعنوان نمونه انتخاب شد و خبرگان حوزهی علوم تربیتی در مدارس و دانشگاه فرهنگیان بودند که در نهایت 12 نفـر به روش در دسترس و بهصورت هدفمند انتخاب شد. روش تجزیهوتحلیل دادهها، تحلیل مضمون و شبکهی مضامین بود. نتایج پژوهش نشان داد، ویژگیهای مدرسه چند فرهنگی شامل: خطمشی و استراتژی، برنامههای چند فرهنگی، افراد با فرهنگ متنوع، فرآیندها با رویکرد چندفرهنگی و محیط متنوع فرهنگی است. ویژگیهای مدیر مدرسه شامل: ویژگیهای شخصیتی فراقومی، صلاحیتهای حرفهای چندفرهنگی و مهارتهای رهبری چند فرهنگی است و نقش ذینفعان مدرسه شامل: نقش معلمان، نقش دانش آموزان و نقش اولیاء و جامعه (پرسش سوم) است. این مؤلفهها همراه با 44 مقوله مرتبط با هر مؤلفه در قالب یک مدل ارائه گردید. با اعمال نظرات خبرگان، با توجه به مقادیر CVR (بالای 75 درصد) و درصد توافق بین دو کدگذار (93 درصد) مقدار میانگین عددی قضاوتها (مساوی یا بیشتر از 5/1) اعتبار مدل مورد تأیید قرار گرفت.
حاتم فرجی ده سرخی؛ حمیدرضا آراسته؛ رضا بغدادچی؛ عبدالرحیم نوه ابراهیم؛ بیژن عبدالهی
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی تفاوتها و تشابهات سیستم پذیرش دکتری دانشگاههای برتر و ایران از سه جنبه هدف، ویژگیهای مطلوب و الزامات ورود است. بدین منظور از روش پژوهش توصیفی-تطبیقی استفاده شد. سه دانشگاه برتر دنیا-هاروارد، استنفورد و کمبریج- بر اساس رتبهبندی شانگهایی به همراه سیستم پذیرش دکتری در ایران بررسی شدند. جهت گردآوری دادهها ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی تفاوتها و تشابهات سیستم پذیرش دکتری دانشگاههای برتر و ایران از سه جنبه هدف، ویژگیهای مطلوب و الزامات ورود است. بدین منظور از روش پژوهش توصیفی-تطبیقی استفاده شد. سه دانشگاه برتر دنیا-هاروارد، استنفورد و کمبریج- بر اساس رتبهبندی شانگهایی به همراه سیستم پذیرش دکتری در ایران بررسی شدند. جهت گردآوری دادهها از اسناد و مدارک کتابخانهای، اینترنت و درگاه دانشگاههای مربوطه و جهت تجزیه و تحلیل دادهها از الگوی بردی[1] استفاده شد. نتایج حاکی از آن است که مهمترین هدف سیستم پذیرش دانشگاههای برتر و ایران شناسایی شایستهترین و بااستعدادترین داوطلبان است، هرچند که تعدد اهداف سیستم پذیرش دکتری در ایران بیشتر از سیستم پذیرش دانشگاههای برتر است. در رابطه با ویژگیهای مطلوب، همه سیستمهای پذیرش از طیفی از مهارتها، شایستگیها و ویژگیهای شناختی و غیر شناختی جهت غربال کردن داوطلبان استفاده میکنند، با این تفاوت که سیستم پذیرش نیمهمتمرکز دکتری ایران توجه اندکی به ویژگیهای غیر شناختی دارد. در رابطه با مقیاسهای پذیرش یا الزامات ورود، سیستم پذیرش دکتری دانشگاههای برتر و ایران از معیارهای متعددی جهت ارزیابی ویژگیهای شناختی و غیرشناختی استفاده میکند، اما تفاوت سیستم پذیرش دکتری دانشگاههای برتر با سیستم پذیرش نیمهمتمرکز دکتری در ایران در کیفیت مقیاسهای پذیرش-روایی، پایایی و مرتبط بودن- است و نه کمیت آنها. در پایان، با توجه به نتایج حاصله پیشنهادهای کاربردی جهت بهبود وضعیت سیستم پذیرش دکتری ایران ارائه شده است. [1]- Beredy’s method or framework