سعید خزایی؛ امیر مشهدی
چکیده
این پژوهش طولی با استفاده از طرح تبینی متوالی و اقتباس آموزش تجمیعی در قالب نظریهی شناختی-اجتماعی از سالهای تحصیلی 1398 تا 1400 به بررسی کاربردپذیری کلاسهای معکوس محتوا-محور به زبان انگلیسی در یادگیری مادامالعمر علوم دبیرستانی و دانشگاهی پرداخت. با کاربرد طرح آزمایشها، 721 دانشآموز دختر و پسر فارسی و غیرفارسی زبان مشغول به ...
بیشتر
این پژوهش طولی با استفاده از طرح تبینی متوالی و اقتباس آموزش تجمیعی در قالب نظریهی شناختی-اجتماعی از سالهای تحصیلی 1398 تا 1400 به بررسی کاربردپذیری کلاسهای معکوس محتوا-محور به زبان انگلیسی در یادگیری مادامالعمر علوم دبیرستانی و دانشگاهی پرداخت. با کاربرد طرح آزمایشها، 721 دانشآموز دختر و پسر فارسی و غیرفارسی زبان مشغول به تحصیل در رشتهی علوم تجربی پایهی دوازدهم دبیرستان با حاشیه خطای 1% انتخاب و به شکل تصادفی به چهار گروه تقسیم شدند تا مهارت درک علوم را به شیوهی محتوا-محور در کلاسهای معکوس پیش-خوانداری با/بدون بازی واقعیت افزوده فراگیرند. با ورود 84 نفر از شرکتکنندگان به دانشگاههای علوم پزشکی، آموزش تجمیعی محتوا-محور علوم دانشگاهی با انجام پیمایش، ارزیابی مستمر پیشرفت و عملکرد مهارت خواندار علوم در بافت و عرصههای حرفهای و مصاحبه متمرکز در راستای تکمیل این پژوهش متممی ادامه یافت. تحلیل دادههای کمی از طریق آزمون رتبهای ویلکاکسون، ضریب همبستگی اسپیرمن، آنالیز واریانس با اندازههای مکرر و برازش مدل خطی آمیخته و تحلیل دادههای کیفی به شیوهی مضمون-محور انجام شد. تحلیل توصیفی و استنباطی دادهها از نقش تسهیلگری شیوهی آموزش محتوا-محور در یادگیری مادامالعمر علوم در کلاسهای معکوس مبتنی بر بازی واقعیت افزوده در دبیرستان و دانشگاه حکایت داشت (9/6= ß و 05/0>p). از نگاه و برداشت شرکتکنندگان، تمرین مشارکتی خواندار علوم در گروههای همتایان مؤثر در یادگیری مادامالعمر است.
تکنولوژی آموزشی
زهره گونیبند شوشتری؛ سعید خزایی؛ امیر مشهدی
چکیده
با پیشرفت در حوزه فناوریهای نوین ارتباطی دستاندرکاران آموزش و پرورش بهمنظور جذب فراگیران و تقویت مهارتهای اصلی یادگیری، بر ایجاد زمینهای نوین در یاددهی و یادگیری با استفاده از رسانه نوین ارتباطات سیّار از بدو دوران کودکی تأکید دارند. پژوهش حاضر به منظور سنجش اثر تلفیق دو رسانهی غیررسمی بازی و ارتباطات سیّار با آموزش چهره ...
بیشتر
با پیشرفت در حوزه فناوریهای نوین ارتباطی دستاندرکاران آموزش و پرورش بهمنظور جذب فراگیران و تقویت مهارتهای اصلی یادگیری، بر ایجاد زمینهای نوین در یاددهی و یادگیری با استفاده از رسانه نوین ارتباطات سیّار از بدو دوران کودکی تأکید دارند. پژوهش حاضر به منظور سنجش اثر تلفیق دو رسانهی غیررسمی بازی و ارتباطات سیّار با آموزش چهره به چهره بر یادگیری زبان انگلیسی انجام شد. بدین منظور عملکرد 270 نفر دانشآموزان ایرانی از رده سنی 12-17 سال و با سطح مهارت زبانی متوسط پایین در طول یک سال تحصیلی در یادگیری ترکیبی واژگان انگلیسی به هنگام عرضه جانبی محتوا از طریق بازیهای دیجیتال در قالب سه گروه دنبال شد. در حالیکه آموزش چهره به چهره در محیط آموزشی برای تمامی اعضای نمونه آماری یکسان بود، گروه اول بازیهای آموزشی پیشساخته را انجام میدادند، گروه دوم و سوم به ترتیب در دو محیط واقعی و مجازی به ’خانه بازی ایرانی‘ که جهت آموزش زبان انگلیسی تغییر داده شده بود می پرداختند. ارزیابی عملکرد دانشآموزان نه با اتکای تنها به شیوههای قدیمی پیش آزمون و پس آزمون، بلکه از طریق ارزیابی تکوینی، پرسشنامه نگرش و ارزیابی تلخیصی صورت پذیرفت. بررسی توصیفی و استنباطی دادهها از تأثیر معنادار بازی آموزشی بومی مجازی در یادگیری زبان انگلیسی حکایت داشت. در یک نگاه کلی، مشارکتی، متنوع و فرهنگ بومی-محور بودن بازیهای آموزشی یادگیری بهتر زبان انگلیسی از طریق تلفنهمراه را به بار آورد.