شقایق نیک نشان
چکیده
بردهداری در معنی عام به معنای آن است که فرد یا گروهی از انسانها، مایملک فرد، افراد یا گروههایی از انسانها قرار میگیرند. بیش از یک قرن است که جهان با این شقّ از مالکیت به مبارزه برخاسته است؛ این نوشتار در صدد است با بازشناسی عمیقتر مفهوم بردگی و بردهداری نشان دهد که نهتنها این شکل از مالکیت پایان نیافته؛ بلکه در اشکال پیچیدهتر ...
بیشتر
بردهداری در معنی عام به معنای آن است که فرد یا گروهی از انسانها، مایملک فرد، افراد یا گروههایی از انسانها قرار میگیرند. بیش از یک قرن است که جهان با این شقّ از مالکیت به مبارزه برخاسته است؛ این نوشتار در صدد است با بازشناسی عمیقتر مفهوم بردگی و بردهداری نشان دهد که نهتنها این شکل از مالکیت پایان نیافته؛ بلکه در اشکال پیچیدهتر پا به عرصهی حیات نهاده و تمرکز مقاله، بیشتر بر حضور بردهداری در اشکال فرهنگی و آکادمیک آن خصوصاً در آموزش عالی است. از این منظر، در این نوشتار روند تکامل و شکلگرفتن تدریجی، شمول، مصادیق و تغییرات صورتگرفته در بردگی را با رویکردی تحلیلی – انتقادی مورد بررسی قرار داده و تلاش خواهیم نمود تا فهم مناسبی از معنای بردهداری در دوره معاصر ارائه شود و بردگی آکادمیک بهعنوان شقّ متفاوت و نوینی از بردگی معرفی و مورد واکاوی قرار گیرد. نتایج حاصل از این نوشتار نشان میدهد، در دنیای امروز دیگر برای تحقق بردهداری نیازی به احراز رابطه حقوقی -مالکیت نیست؛ بلکه کافی است تا با ابزار فرهنگی شکلی پیچیدهتر و مستورتر و البته عمیقتر از آن را بازتولید کنیم.
فلسفه تعلیم و تربیت
شقایق نیک نشان؛ علیرضا صمدی دارافشانی
چکیده
ا هدف از این نوشتار، بررسی نخبهگرایی (الیتیسم) در تعلیم و تربیت است. لذا در پی پاسخ به این سؤال است که زمینه اصلی بروز اندیشه نخبهگرایی چه بوده است؟ و تئوری پردازان نخبهگرایی چه تأثیری بر آموزشوپرورش داشتهاند؟ بهعلاوه، آسیبهای مبتلابه اندیشه نخبهگرا برای تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته است. تحقیق حاضر که به روش تحلیلی ...
بیشتر
ا هدف از این نوشتار، بررسی نخبهگرایی (الیتیسم) در تعلیم و تربیت است. لذا در پی پاسخ به این سؤال است که زمینه اصلی بروز اندیشه نخبهگرایی چه بوده است؟ و تئوری پردازان نخبهگرایی چه تأثیری بر آموزشوپرورش داشتهاند؟ بهعلاوه، آسیبهای مبتلابه اندیشه نخبهگرا برای تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته است. تحقیق حاضر که به روش تحلیلی انجامگرفته، مشتمل بر دو بخش است. بخش اول؛ به بررسی تأثیرات نخبهگرایی در آموزش و پرورش و آموزش عالی پرداخته که تأکید بر آموزش فضیلتمدار، گسترش مدارس خاص و ارائه آموزشهایی کاملاً متفاوت برای تربیت رهبران و تربیت پیروان از آن جملهاند و در بخش دوم تلاش شده است تا آسیبهای مبتلابه آموزشوپرورش بهتبع نخبهگرایی مورد تحلیل قرار گیرد. بر اساس یافتههای حاصل از این پژوهش بازاری شدن تعلیم و تربیت، گسترش نابرابریهای آموزشی و کاهش توجه به رشتههای علوم انسانی و هنر از جمله آسیبهای نخبهگرایی در آموزش است.