قدرت اله خلیفه؛ هاشم فردانش؛ جواد حاتمی؛ ابراهیم طلایی
چکیده
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگویی برای تقویت مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان در محیط یادگیری برخط بود. روش تحقیق مورد استفاده از نوع روش آمیخته و شامل تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی و تحقیق پیمایشی بود. جامعه آماری از منظر تحلیل محتوای قیاسی کلیه منابع و مقالات معتبر علمی نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی بود. روش ...
بیشتر
هدف از انجام این پژوهش، طراحی و اعتباریابی الگویی برای تقویت مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان در محیط یادگیری برخط بود. روش تحقیق مورد استفاده از نوع روش آمیخته و شامل تحلیل محتوای کیفی از نوع قیاسی و تحقیق پیمایشی بود. جامعه آماری از منظر تحلیل محتوای قیاسی کلیه منابع و مقالات معتبر علمی نمایه شده در پایگاههای اطلاعاتی بود. روش نمونهگیری تحلیل محتوای قیاسی روش انتخاب هدفمند بود. جامعه آماری از منظر تحقیق پیمایشی نیز کلیهی متخصصان حوزهی تکنولوژی آموزشی بودند. روش نمونهگیری در تحقیق پیمایشی روش تصادفی ساده بود. برای این منظور از جامعهی آماری 20 نفر به شکل نمونهی در دسترس انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری این پژوهش در بخش پیمایش یک پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی آن به تایید 7 نفر از متخصصان حوزهی تکنولوژی آموزشی رسید. برای تعیین پایایی نیز از روش بازآزمایی استفاده شد. ضریب همبستگی به دست آمده (94/0) بین دو آزمون در سطح 01/0 معنادار بود. یافتههای تحقیق نشان داد که عناصر الگوی پیشنهادی برای تقویت مهارتهای تفکر انتقادی دانشجویان در محیط یادگیری برخط شامل ارائه مساله و رخدادهای تهییج کننده، کاوش و جستجو در ماهیت مساله، مباحثه و استدلال در مورد مسالهی ارائه شده، ارائه راهحل، حضور شناختی و حضور اجتماعی است. همچنین، بر اساس عناصر به دست آمده نحوهی طراحی الگوی پیشنهادی مورد نظر تهیه و تدوین شد. در نهایت عناصر و نحوهی طراحی الگوی پیشنهادی از نظر 20 متخصص حوزهی تکنولوژی آموزشی اعتباربخشی گردید.