داریوش مهری؛ محمدحسن پرداختچی؛ غلامرضا شمس مورکانی؛ حسن محجوب عشرت آبادی
دوره 21، شماره 1 ، خرداد 1393، ، صفحه 93-114
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین حمایت مدیران مدارس متوسطه با رشد حرفهای خود راهبری معلمان دبیرستان انجام گرفت. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. بر اساس اصول علمی و فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، ۱۱۸معلم از منطقه 14 آموزش و پرورش شهر تهران با شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها بوسیلهی دو پرسشنامهی، ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطهی بین حمایت مدیران مدارس متوسطه با رشد حرفهای خود راهبری معلمان دبیرستان انجام گرفت. روش تحقیق در این پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. بر اساس اصول علمی و فرمول تعیین حجم نمونه کوکران، ۱۱۸معلم از منطقه 14 آموزش و پرورش شهر تهران با شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. دادهها بوسیلهی دو پرسشنامهی، حمایت مدیریت و رشد حرفهای خودراهبری گردآوری شد. جهت تعیین روایی پرسشنامهها، از نظر متخصصان استفاده به عمل آمد و پایایی ابزارها با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب 96% و 84% برای پرسشنامهها محاسبه گردید. تحلیل نتایج با آزمون t تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چند متغیره با بهرهگیری از روش حل گام به گام انجام شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین حمایت مدیریت و رشد حرفهای خود راهبری دبیران همبستگی بالا وجود دارد.(76% =r). از بین مؤلفههای حمایت مدیریت دو مؤلفهی مدیر به عنوان رهبر سازمان یادگیرنده و مدیر به عنوان فراهم کنندهی منابع با هم 1/61 درصد از واریانس رشد حرفهای خودراهبری دبیران را تبیین نمودند. همچنین رشد حرفهای خود راهبری دبیران در زمینهی جهتگیری همکارانه به یادگیری معنادار نبوده است.