میمنت عابدینی بلتورک؛ ابراهیم میرشاه جعفری
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، ، صفحه 151-170
چکیده
هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل محتوای کتابهای درسی دورهی ابتدایی بر مبنای مؤلفههای آموزش صلح از قبیل: حس همبستگی، فرهنگ گذشت و بخشش، احساس مسئولیت در برابر دیگران، شناخت تنوع و تفاوتهای فردی، نفی تمایزات قومی، نژادی و مذهبی، دوست داشتن دیگران میباشد. روش مورد استفاده در تحلیل محتوا، آنتروپی شانون و واحد تحلیل نیز صفحات ...
بیشتر
هدف اصلی این پژوهش بررسی و تحلیل محتوای کتابهای درسی دورهی ابتدایی بر مبنای مؤلفههای آموزش صلح از قبیل: حس همبستگی، فرهنگ گذشت و بخشش، احساس مسئولیت در برابر دیگران، شناخت تنوع و تفاوتهای فردی، نفی تمایزات قومی، نژادی و مذهبی، دوست داشتن دیگران میباشد. روش مورد استفاده در تحلیل محتوا، آنتروپی شانون و واحد تحلیل نیز صفحات (متن، پرسشها، تمرینها و تصاویر) میباشد که در مجموع 3467 صفحه را شامل میشود. جامعه آماری، کلیهی کتابهای پایههای دورهی ابتدایی؛ شامل 36 جلد کتاب در سال تحصیلی 1389-1388 در هفت عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، قرآن، ریاضی و تعلیمات اجتماعی و نمونه آماری این پژوهش، شش عنوان فارسی (بخوانیم)، فارسی (بنویسیم)، علوم، هدیههای آسمانی، قرآن و تعلیمات اجتماعی بود. بیشترین فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفهی حس همبستگی و کمترین فراوانی و ضریب اهمیت مربوط به مؤلفهی نفی تمایزات قومی، نژادی و مذهبی میباشد.
صادق صالحی؛ زهرا پازوکی نژاد؛ لقمان امامقلی
دوره 20، شماره 2 ، آذر 1392، ، صفحه 171-190
چکیده
با افزایش مسایل و مشکلات زیست محیطی، نیاز به تغییر نگرش و رفتار افراد در بین گروههای مختلف اجتماعی به خصوص دانشآموزان اجتنابناپذیر میباشد. در این مطالعه، میزان آگاهی، نگرش و رفتار زیست محیطی دانشآموزان دوره متوسطه و عوامل مؤثر بر آن مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام تحقیق حاضر از روش پیمایش استفاده شده است. نمونه آماری شامل ...
بیشتر
با افزایش مسایل و مشکلات زیست محیطی، نیاز به تغییر نگرش و رفتار افراد در بین گروههای مختلف اجتماعی به خصوص دانشآموزان اجتنابناپذیر میباشد. در این مطالعه، میزان آگاهی، نگرش و رفتار زیست محیطی دانشآموزان دوره متوسطه و عوامل مؤثر بر آن مورد بررسی قرار گرفت. برای انجام تحقیق حاضر از روش پیمایش استفاده شده است. نمونه آماری شامل 386 نفر از دانشآموزان دوره متوسطه شهر سنندج (استان کردستان) در سال 1391 میباشد که به روش خوشهای چند مرحلهای، نمونهگیری شدهاند. جمعآوری اطلاعات با استفاده از پرسشنامه صورت گرفته است. یافتههای پژوهش نشان میدهد که نزدیک به 68 درصد از دانشآموزان دارای رفتارهای مسئولانه نسبت به محیط زیست بودهاند. علاوه بر این، یافتهها حاکی از بالا بودن آگاهی زیست محیطی دانشآموزان مورد مطالعه است. نزدیک به 55 درصد از دانشآموزان دارای نگرش زیست- محور هستند و مابقی دارای نگرش تکنو- محور هستند. نگرش زیست -محور بیشترین تأثیر را بر رفتارهای زیست محیطی دارد و پیشبینی کننده قوی برای رفتارهای زیست محیطی است. علاوه بر این، نتایج تحقیق نشان میدهد که بین آگاهی و رفتار زیست محیطی رابطهای ضعیفی وجود دارد. در خاتمه، دلایل احتمالی رابطه ضعیف بین آگاهی و رفتارهای زیست محیطی تبیین شده است.