روانشناسی تربیتی
ضرغام یوسفی؛ طاهره ازمشا؛ مریم کریمی؛ اسماعیل ویسیا
چکیده
در این پژوهش به بررسی نقش واسطهای مهارتهای ارتباطی در تأثیرگذاری باورهای فراشناختی بر خلاقیت دبیران تربیتبدنی پرداخته شد. پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی از نوع مدل ساختاری بود. جامعه آماری کلیه دبیران تربیتبدنی متوسطه اول مناطق 4 گانه شهر اهواز به تعداد 425 نفر بود؛ نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی و مورگان ...
بیشتر
در این پژوهش به بررسی نقش واسطهای مهارتهای ارتباطی در تأثیرگذاری باورهای فراشناختی بر خلاقیت دبیران تربیتبدنی پرداخته شد. پژوهش به لحاظ هدف از نوع پژوهشهای توصیفی- همبستگی از نوع مدل ساختاری بود. جامعه آماری کلیه دبیران تربیتبدنی متوسطه اول مناطق 4 گانه شهر اهواز به تعداد 425 نفر بود؛ نمونه آماری با توجه به جدول کرجسی و مورگان تعداد 182 نفر تعیین شد. ابزار جمعآوری دادهها شامل 3 پرسشنامه استاندارد مهارتهای ارتباطی هفتگانه، پرسشنامه خلاقیت و پرسشنامه باورهای فراشناختی بودند. به منظور آزمون فرضیات از روش مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از دو نرمافزار Smart- PLS و SPSS استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که باورهای فراشناختی بر خلاقیت و مهارتهای ارتباطی دبیران تربیتبدنی شهر اهواز تأثیر دارد؛ و همچیین مهارتهای ارتباطی نیز به میزان 38/0 بر خلاقیت دبیران تربیتبدنی شهر اهواز اثر مستقیم داشت. در نهایت نیز مشخص شد که باورهای فراشناختی بر خلاقیت دبیران تربیتبدنی بهواسطه مهارتهای ارتباطی تأثیر دارد. با توجه به نتایج پژوهش برگزاری همایشها، کارگاهها و دورههای آموزشی جهت ارتقای تواناییها و خلاقیت معلمان تربیتبدنی و همچنین برنامهریزی برای طراحی سیستم گزینش معلمان تربیتبدنی بر اساس ویژگیهای شخصیتی مناسب و بهکارگیری معلمان دارای استعدادهای خلاقانه و مهارتهای ارتباطی پیشنهاد میشود.