ابراهیم صالحی عمران؛ احمد جعفری صمیمی؛ جمال نیلی
دوره 17، 3و4 ، اسفند 1389، ، صفحه 143-170
چکیده
هدف مقالهی حاضر بررسی مزیت نسبی رشتههای تحصیلی آموزش عالی دولتی استان کردستان در مقاطع کاردانی و کارشناسی در سالهای 1385- 1382 در دانشگاه کردستان و آموزشکدههای فنی و حرفهای دختران و پسران سنندج به عنوان مهمترین مراکز آموزش عالی دولتی استان و مقایسهی آن با مزیتهای اقتصادی این منطفه میباشد. نتایج محاسبهی مزیت نسبی ...
بیشتر
هدف مقالهی حاضر بررسی مزیت نسبی رشتههای تحصیلی آموزش عالی دولتی استان کردستان در مقاطع کاردانی و کارشناسی در سالهای 1385- 1382 در دانشگاه کردستان و آموزشکدههای فنی و حرفهای دختران و پسران سنندج به عنوان مهمترین مراکز آموزش عالی دولتی استان و مقایسهی آن با مزیتهای اقتصادی این منطفه میباشد. نتایج محاسبهی مزیت نسبی که با استفاده از روش مزیت نسبی آشکار شده بالاسا صورت گرفته نشان میدهد که استان کردستان از مجموع 15 بخش و 72 فعالیت اقتصادی در 8 بخش و 37 فعالیت دارای مزیت نسبی بوده، اما در آموزش عالی به علت محدودیت در رشتههای تحصیلی با وجود اینکه اکثریت رشتهها دارای مزیت نسبی بودهاند اما هماهنگی زیادی با مزیت بخشهای اقتصادی ندارند. همچنین از نظر اولویت در مزیت نسبی رشتهها و میزان هماهنگی با بخشهای اقتصادی بین وضعیت دانشگاه کردستان و آموزشکدههای فنی و حرفهای دختران و پسران سنندج نیز تفاوت و جود دارد.
سهیلا هاشمی؛ ابراهیم صالحی عمران؛ رقیه ولی پور خواجه غیاثی
چکیده
آموزش شهروندی در قرن بیست یکم به علت جهانی شدن، ارتباطات فزایندهی کشورها، افزایش تنوع فرهنگی، زبانی و قومی دچار تحول شده است. نظامهای آموزشی از جمله نظامهای آموزش عالی، را بر آن داشته است که برنامههای آموزشی متناسبی را تدوین نمایند، تا نیازهای دانشی، نگرشی و مهارتی دانشجویان را برآورده و آنها را برای کنش و واکنش در ابعاد محلی، ...
بیشتر
آموزش شهروندی در قرن بیست یکم به علت جهانی شدن، ارتباطات فزایندهی کشورها، افزایش تنوع فرهنگی، زبانی و قومی دچار تحول شده است. نظامهای آموزشی از جمله نظامهای آموزش عالی، را بر آن داشته است که برنامههای آموزشی متناسبی را تدوین نمایند، تا نیازهای دانشی، نگرشی و مهارتی دانشجویان را برآورده و آنها را برای کنش و واکنش در ابعاد محلی، ملی، منطقهای وبین المللی و در زمینههای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی آماده کنند. با توجه به اهمیت آموزش شهروندی در آموزش عالی این مسأله در دانشگاه مازندران مورد بررسی قرارگرفت، تا عملکرد آموزش عالی در زمینهی آموزش شهروندی مشخص گردد. از این رو دانش، نگرش و مهارت شهروندی دانشجویان ورودی (سال 85) و دانشجویان خروجی (سال82) دانشگاه مازندران و دیدگاه اساتید در زمینه آموزش شهروندی مورد بررسی قرار گرفت. نتایج دادهها نشان داد تفاوت چندانی جز در مؤلّفه پذیرش تنوع و تکثر بین دانشجویان ورودی و خروجی دیده نمیشود و مهارتهایی که آموزش عالی پرورش میدهد، بیشتر به سمت دانش نظری گرایش داشته و دانشجوها را به افزایش محفوظات هدایت میکند و مهارتهای شهروندی (تفکر انتقادی، حل مسأله، مشارکت، تصمیمگیری ومسئولیتپذیری) در دانشجویان چندان پرورش داده نمیشود و آموزش عالی جز در رشتهی حقوق و علوم سیاسی به آموزش دانش شهروندی توجه لازم را نداشته است.