عادل زاهدبابلان؛ مهدی معینی کیا
دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1389، ، صفحه 111-126
چکیده
ایـن پژوهـش به منظــور بررسی وضعـیت تعامل کلامی بیـن معلـمان – دانشآموزان دورهی ابتدایی در جریان تدریس و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. بدین منظور از بین 1600 نفر معلم دورهی ابتدایی شهرستان اردبیل، تعداد 400 نفر به شیوهی تصادفی چند مرحلهیی انتخاب شد. دانشآموزان کلاسهای این معلمان ...
بیشتر
ایـن پژوهـش به منظــور بررسی وضعـیت تعامل کلامی بیـن معلـمان – دانشآموزان دورهی ابتدایی در جریان تدریس و ارتباط آن با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان انجام گرفت. بدین منظور از بین 1600 نفر معلم دورهی ابتدایی شهرستان اردبیل، تعداد 400 نفر به شیوهی تصادفی چند مرحلهیی انتخاب شد. دانشآموزان کلاسهای این معلمان به تعداد 10831 نفر به عنوان نمونهی بعدی انتخاب شدند. ابزار جمعآوری اطلاعات، اسناد و مدارک و جدول طبقهبندی تحلیل تعاملی فلندرز بود. بدین ترتیب که میانگین نمرهی دانشآموزان هر کلاس در پایان سال تحصیلی به عنوان ملاک پیشرفت تحصیلی آن کلاس و تعداد کدهای ثبت شده برای هر یک از عاملهای دهگانهی فلندرز به عنوان متغیر پیشبین در نظر گرفته شد. کمترین ضریب پایایی (ثبات بین مشاهده گران) بر اساس فرمول اسکات برابر 81/0 محاسبه شد؛ که مقدار پایایی مناسبی است. روش جمعآوری دادهها به صورت مشاهدهی حضوری؛ و روش پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی بود. دادههای به دست آمده پس از توصیف، با استفاده از رگرسیون چندگانه تحلیل شد. برخی از نتیجههای پژوهش به شرح زیر است: از کل جریان تعاملی کلاس به هنگام تدریس، بیشترین سهم مربوط به سخنرانی و توضیح درس از سوی معلم و کمترین سهم مربوط به درک و قبول احساس فراگیران از سوی معلم بوده است. بین مؤلفههای تعاملی معلم- دانشآموزان در جریان تدریس با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان رابطهی معنیداری وجود داشت (01/0P<).