مدیریت آموزشی
لیلا بهمئی؛ سیدمنصور مرعشی؛ محمدجعفر پاک سرشت؛ مسعود صفایی مقدم
چکیده
نظریه بازسازی اجتماعی ، مدافع طرز فکری است که اشخاص را برای حل مشکلات اجتماعی با هدف ساختن زندگی بهتر، به بازسازی اندیشه ها و ارزش های فرهنگی و ساختار اجتماعی تشویق می کند. طرفداران بازسازی، ابزار این کار را مدارس می دانند و معتقدند مدارس تنها برای پاسداری و انتقال فرهنگ نیستندبلکه می توانند از طریق برنامه های درسی، الگوهای اجتماعی ...
بیشتر
نظریه بازسازی اجتماعی ، مدافع طرز فکری است که اشخاص را برای حل مشکلات اجتماعی با هدف ساختن زندگی بهتر، به بازسازی اندیشه ها و ارزش های فرهنگی و ساختار اجتماعی تشویق می کند. طرفداران بازسازی، ابزار این کار را مدارس می دانند و معتقدند مدارس تنها برای پاسداری و انتقال فرهنگ نیستندبلکه می توانند از طریق برنامه های درسی، الگوهای اجتماعی و فرهنگی جدیدی که الگوهای قدیمی و جدید را در یک ترکیب موفقیت آمیز داخل می کند را بسازند و از این راه به بازسازی جامعه کمک کنند. این مقاله به روش تحلیلی- سندی در جستجوی پاسخ به این دوسؤال است که اولاً، بازسازی گرایان چه تحلیلی در زمینه توان و صلاحیت مدارس برای پرداختن به مقوله ی بازسازی دارند و برای این کار چگونه برنامه ای باچه مؤلفه هایی ارائه می دهند؟ ثانیاً، در وضعیت کنونی جامعه ما ضرورت و امکان به کارگیری این نظریه چگونه است؟نتایج این تحقیق نشان می دهد که مشکلات اجتماعی و آموزشی موجود در ایران می طلبد که با به کارگیری برخی مؤلفه های بازسازی گرایان، تعریفی مجدد از جایگاه مدارس به عمل آید و با ایمان به قدرت مدارس در سازندگی جامعه،برنامه های درسی به گونه ای طراحی واجرا شوند که با نزدیک شدن به واقعیت های زندگی اجتماعی و فراهم کردن زمینه تفکر انتقادی در دانش آموزان، موجبات تغییرات فرهنگی و توان حل مسأله در آن ها فراهم گردد و شرایط تحول ساختاری را با هدف بهسازی و بازسازی در مدارس و جامعه فراهم کنند
عبدالله پارسا؛ طوبی ناخدا؛ سید منصور مرعشی
دوره 17، شماره 1 ، خرداد 1389، ، صفحه 79-102
چکیده
به منظور انجام تحقیقی پیمایشی دربارهی نگرش دبیران مقطع متوسطهی استان خوزستان در مورد اثر جشنوارهی روشهای فعّال تدریس بر بهبود کیفیت آموزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سال 1385- 1386، 324 نفر از دبیران درسهای ادبیات فارسی، عربی و زمینشناسی پرسشنامهیی با 42 گویه و 5 خرده مقیاس فرعی را تکمیل نمودند. 8/37 درصد از نمونهی ...
بیشتر
به منظور انجام تحقیقی پیمایشی دربارهی نگرش دبیران مقطع متوسطهی استان خوزستان در مورد اثر جشنوارهی روشهای فعّال تدریس بر بهبود کیفیت آموزش و پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در سال 1385- 1386، 324 نفر از دبیران درسهای ادبیات فارسی، عربی و زمینشناسی پرسشنامهیی با 42 گویه و 5 خرده مقیاس فرعی را تکمیل نمودند. 8/37 درصد از نمونهی آماری تحقیق (125 نفر) شامل تمامی دبیران شرکتکننده در جشنوارههای سالیانهی روشهای تدریس بودند؛ و حدود 60 درصد باقیمانده (199 نفر) نیز دبیرانی بودند که در جشنواره شرکت نکرده، به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهیی انتخاب شدند. نتیجهی تحقیق نشان داد که بین نگرش دو گروه دبیران دربارهی اثر جشنواره بر کیفیت آموزش تفاوت معناداری وجود ندارد. دبیرانی که در جشنوارهها شرکت داشتند، معتقد بودند که حمایتهای سازمانی کافی نیست؛ و تفاوت نگرش آنها با سایر دبیران در این مورد معنادار بود. به استثنای درس عربی، تفاوت معناداری بین پیشرفت تحصیلی دانشآموزان در درسهای ادبیات فارسی و زمینشناسی در دو گروه نمونهی آماری تحقیق مشاهده نشد. بر اساس یافتهها، رابطهی مثبت و معناداری بین متغیرهای مهارت معلمان، تعهد معلمان و پیشرفت تحصیلی فراگیران وجود دارد؛ و فقط متغیر نگرش معلمان نسبت به حمایت سازمانی قادر است پیشرفت تحصیلی دانشآموزان را پیشبینی نماید. (155/0= b و 01/0≥ p
یداله مهرعلیزاده؛ سید منصور مرعشی؛ عیدان الانصاری
چکیده
The purpose of this paper is to explore the effects of globalization on management of quality in higher education. A Meta-evaluation methodology is used to see how much the current research-supporting hypothesis is related to divergence, convergence or meso of quality management in higher education. In the light of three debates related to the nature of globalization, consequences of globalization and role of globalization in promotion of democracy and human rights, three controversial hypotheses are studied. It is suggested that forces behind these three hypotheses cannot be assessed in isolation, ...
بیشتر
The purpose of this paper is to explore the effects of globalization on management of quality in higher education. A Meta-evaluation methodology is used to see how much the current research-supporting hypothesis is related to divergence, convergence or meso of quality management in higher education. In the light of three debates related to the nature of globalization, consequences of globalization and role of globalization in promotion of democracy and human rights, three controversial hypotheses are studied. It is suggested that forces behind these three hypotheses cannot be assessed in isolation, independently of one another, nor from a perspective of either convergence or divergence among them. Rather, globalization, regionaliz- ation, and nationalism should be captured and studied as forces relative to and overlapping one another, sometimes antagonistic and sometimes cooperative toward each other but never harmonious.
مسعود صفایی مقدم؛ محمود کاظمی؛ محمدجعفر پاک سرشت؛ سید منصور مرعشی
چکیده
"تربیت مدنی" مورد توجه روز افزون سیاستگذاران نظامهای آموزشی است. در جامعهی ایران نیز، با توجه به تحوّلات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی صورت گرفته از دوران مشروطیت به این سو، و بخصوص در دوران پس از انقلاب اسلامی، توجه به مقولهی تربیت مدنی از اهمیّت ویژهای برخوردار شده است. اما از آنجا که تحقّق ایدههای تربیتی در هر جامعهای متضمّن ...
بیشتر
"تربیت مدنی" مورد توجه روز افزون سیاستگذاران نظامهای آموزشی است. در جامعهی ایران نیز، با توجه به تحوّلات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی صورت گرفته از دوران مشروطیت به این سو، و بخصوص در دوران پس از انقلاب اسلامی، توجه به مقولهی تربیت مدنی از اهمیّت ویژهای برخوردار شده است. اما از آنجا که تحقّق ایدههای تربیتی در هر جامعهای متضمّن وجود شرایط فرهنگی و اجتماعی مناسب است لذا کشف زمینههای ذهنی و فرهنگی لازم برای تحقق آرمانهای جامعهی مدنی از کارهای مهمّی است که در راستای تربیت مدنی در ایران باید صورت گیرد. بر این اساس، هدف عمدهی این پژوهش آن است که با کشف و بررسی معانی و جنبههای ارزشی و فرهنگی اصول جامعهی مدنی، میزان تناسب و هماهنگی آنها با ارزشهای فرهنگی و دینی جامعهی ایران معلوم گردد. بنابراین، چنانچه برای اصول تربیت مدنی و مفاهیم مدنیت خواهی و تربیت مدنی و جامعهی مدنی محتوای ارزشی و دینی قائل باشیم، در آن صورت کشف معانی مندرج در این مفاهیم و تنظیم آنها به منظور ساخت یک ساختار بومی از ایده مدنیّت خواهی و تربیت مدنی برای دست اندرکاران آموزش و پرورش ایران از اهمیت شایانی بر خوردار خواهد بود. مهمترین اصولی که در این مقاله مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتهاند، عبارتند از: اصل احترام به حقوق و آزادیهای فردی و اجتماعی، اصل احترام به قانون و قانونمداری، اصل احترام به حقوق شهروندی، اصل مشارکت و فعالیتهای اجتماعی و سیاسی، اصل مسئولیتپذیری اجتماعی، اصل استدلال و عقلانیت، اصل مدارا و تسامح، اصل گفتگو، اصل نقد و ارزیابی و اصل توجه به کثرت گرایی روشی. در پایان تأکید شده است که این اصول با ارزشها و فلسفهی حاکم بر جامعهی ما که یک جامعهی دینی است، تطابق و هماهنگی دارد و لذا سرمایهگذاری برای تربیت نسلی که به ارزشهای مدنی معتقد بوده و در عمل پاسدار این ارزشها باشد میتواند به عنوان یک توصیهی دینی و آموزشی و پرورشی تلقی شود.