یدالله زرگر؛ نجمه طهماسبی؛ ایران داوودی
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 221-238
چکیده
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس علاقه به رشتهی تحصیلی در دانشجویان انجام شده است. بدین منظور بر اساس متون مربوطه و طرح سؤال باز به تعدادی از دانشجویان و اساتید، یک پرسشنامهی مقدماتی با هدف سنجش میزان علاقه به رشتهی تحصیلی در دانشجویان تهیه شد. پس از آن تعداد 280 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای شهید چمران و جندی ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس علاقه به رشتهی تحصیلی در دانشجویان انجام شده است. بدین منظور بر اساس متون مربوطه و طرح سؤال باز به تعدادی از دانشجویان و اساتید، یک پرسشنامهی مقدماتی با هدف سنجش میزان علاقه به رشتهی تحصیلی در دانشجویان تهیه شد. پس از آن تعداد 280 نفر از دانشجویان دختر و پسر دانشگاههای شهید چمران و جندی شاپور اهواز (رشتههای علوم انسانی، علوم پایه، فنی- مهندسی و پزشکی) در مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری با روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای برگزیده شدند و پرسشنامهی مقدماتی 44 مادهای را تکمیل کردند. پس از تجزیه و تحلیل دادهها به وسیلهی نرم افزار spss با روش تحلیل عوامل یک مقیاس 29 مادهای شامل سه عامل به دست آمد. عامل اول علاقهی درونی با 16 ماده، عامل دوم اختیار و پایداری با 6 ماده و عامل سوم منزلت اجتماعی با 7 ماده نامگذاری شد. اعتبار مقیاس که از طریق همبسته نمودن نمرهی کل با یک سؤال که بیانگر علاقهی کلی به رشتهی تحصیلی میباشد به دست آمد، رضایتبخش است و پایایی آن از طریق ضریب آلفای کرونباخ (95/0) میباشد که نشاندهندهی قابلیت آن برای کاربرد در پژوهشهای علوم تربیتی، روانشناختی و مشاوره است.
بهمن نجاریان؛ یوسفعلی عطاری؛ یدالله زرگر
دوره 6، شماره 2 ، اسفند 1378، ، صفحه 43-58
چکیده
پژوهش حاضر به منظور ساخت مقیاسی برای سنجش کمال گرایی با استفاده از تحلیل عوامل و تعیین پایایی و اعتبار آن انجام شد. 395 دانشجوی دختر و پسر دانشگاههای شهید چمران و آزاد اهواز یک پرسشنامه مقدماتی 95 مادهای مربوط به کمال گرایی را تکمیل نمودند. بر اساس تحلیل عوامل پاسخهای آزمودنیها ...
بیشتر
پژوهش حاضر به منظور ساخت مقیاسی برای سنجش کمال گرایی با استفاده از تحلیل عوامل و تعیین پایایی و اعتبار آن انجام شد. 395 دانشجوی دختر و پسر دانشگاههای شهید چمران و آزاد اهواز یک پرسشنامه مقدماتی 95 مادهای مربوط به کمال گرایی را تکمیل نمودند. بر اساس تحلیل عوامل پاسخهای آزمودنیها به پرسشنامه مقدماتی، مقیاس کمال گرایی اهواز (APS, Ahvaz Perfectionism Scale) با 27 ماده ساخته شد که پایایی آن به وسیله دو روش بازآزمایی و همسانی درونی (ضریب آلفای کرونباخ) و اعتبار آن از طریق تعیین ضرایب همبستگی مقیاس APS با مقیاس عزت نفس کوپر اسمیت و مقیاس الگوی رفتاری تیپA ، و خرده مقیاس شکایات جسمانی SCL90-R محاسبه شد. در کل، ضرایب پایایی و اعتبار مقیاس APS رضایت بخش و معنی دار بودند. مقایسه میانگینهای نمرههای آزمودنیهای مؤنث و مذکر نشان دهنده بالاتر بودن میانگین نمرههای دختران میباشد. بر اساس نتایج این تحقیق، مقیاس APS واجد شرایط لازم برای کاربرد در پژوهشهای روانشناختی میباشد.