مهدی نامداری پژمان؛ علیرضا کیامنش؛ عبدالعظیم کریمی
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 131-154
چکیده
این مقاله نقش متغیرهای خودپندارهی خواندن دانشآموز، فعالیتهای اولیهی سواد آموزی و نگرش دانشآموزان و والدین به خواندن، در عملکرد سواد خواندن دانشآموزان پایهی چهارم ابتدایی بر اساس دادههای مطالعهی پیرلز 2006 را مورد بررسی قرار داده است. نمونهی آماری استفاده شده پس از پالایش، 5179 دانشآموز ...
بیشتر
این مقاله نقش متغیرهای خودپندارهی خواندن دانشآموز، فعالیتهای اولیهی سواد آموزی و نگرش دانشآموزان و والدین به خواندن، در عملکرد سواد خواندن دانشآموزان پایهی چهارم ابتدایی بر اساس دادههای مطالعهی پیرلز 2006 را مورد بررسی قرار داده است. نمونهی آماری استفاده شده پس از پالایش، 5179 دانشآموز (2767 پسر و 2412 دختر) چهارم ابتدایی بوده است که در آزمون پیرلز 2006 شرکت کرده بودند. مقیاسهای مورد استفاده شامل پرسشنامهی زمینهیابی یادگیری خواندن برای متغیرهای نگرش والدین به خواندن و فعالیـتهای اولیه سواد آموزی، پرسشنامهی دانشآموز برای متغیر خود پنداره خواندن، و نمرهی کلی سواد خواندن بر اساس مدل راش بود. که به روش تحلیل مسیر، اثر مستقیم، غیرمستقیم و کل متغیر نگرش والدین به خواندن (متغیر برونزا) بر فعالیتهای اولیه سوادآموزی، نگرش دانشآموز به خواندن و خود پنداره خواندن دانشآموز (متغیرهای درونزا) مورد بررسی قرار گرفت. پس از تأیید مدلهای اندازهگیری متغیرهای نهفته و برازش مدل تابع ساختاری، نتایج نشان دادند که مدل مورد آزمون، برازش مناسبی با دادهها دارد. تمامی اثرات متغیر نگرش والدین به خواندن بر سایر متغیرهای درونزا تأیید شد. هم چنین تمامی اثرات متغیر فعالیتهای اولیهی سواد آموزی بر سایر متغیرهای درونزای پژوهش معنیدار به دست آمد. هیچکدام از اثرات متغیر نگرش دانشآموز به خواندن بر عملکرد سواد خواندن معنیدار نبود. برای مشخص کردن برابری مدلهای پسران و دختران، از آزمون برابری مدلها استفاده شد که نتایج نشان دادند که از 8 مسیر موجود در مدل، 4 مسیر تفاوت معنیدار دارند که عبارتند از: خودپنداره خواندن دانشآموز به عملکرد سواد خواندن، نگرش خواندن والدین به فعالیتهای اولیه سوادآموزی، فعالیتهای اولیه سوادآموزی به خودپنداره خواندن و نگرش خواندن دانشآموز به عملکرد سواد خواندن.
علیرضا کیامنش؛ نصیبه پوراصغر
چکیده
در این پژوهش با توجه به ارتباط خودپنداره تحصیلی با پیشرفت تحصیلی طبق دیدگاههای خودپنداره و همچنین طبق رویکرد شناختی- اجتماعی، نقش خودپنداره ریاضی، انگیزش یادگیری، عملکرد قبلی ریاضی و جنسیت بر پیشرفت ریاضی به روش تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفته است. برای انجام مطالعه تعداد 304 دانشآموز (152 دختر و 152 پسر) پایه اول دبیرستان از منطقه ...
بیشتر
در این پژوهش با توجه به ارتباط خودپنداره تحصیلی با پیشرفت تحصیلی طبق دیدگاههای خودپنداره و همچنین طبق رویکرد شناختی- اجتماعی، نقش خودپنداره ریاضی، انگیزش یادگیری، عملکرد قبلی ریاضی و جنسیت بر پیشرفت ریاضی به روش تحلیل مسیر مورد بررسی قرار گرفته است. برای انجام مطالعه تعداد 304 دانشآموز (152 دختر و 152 پسر) پایه اول دبیرستان از منطقه 6 تهران، مقیاس خودپنداره و انگیزش یادگیری ریاضی را تکمیل نمودند. همچنین، برای تعیین میزان پیشرفت ریاضی، نمره نیم سال اول سال تحصیلی 83-1382 و برای سنجش عملکرد قبلی ریاضی نمره ریاضی سال تحصیلی 82-1381 این دانش آموزان از مدارس جمع آوری گردید. یافتههای مربوط به مدل کلی تحلیل مسیر نشان داد که خودپنداره ریاضی در مقایسه با عملکرد قبلی ریاضی، انگیزش یادگیری ریاضی و جنسیت پیشبینی کننده قویتری برای پیشرفت ریاضی میباشد. بررسی دقیق اثرهای مستقیم متغیرها نشان داد که عملکرد قبلی ریاضی نیز اثر مستقیم بسیار قوی بر خودپنداره ریاضی دارد. این اثر تقریباٌ برابر با میزان اثر خودپنداره ریاضی بر پیشرفت ریاضی است و لزوم توجه به دیدگاه تأثیر دو جانبه خودپنداره تحصیلی را در آموزش ریاضی آشکار میسازد.
علیرضا کیامنش
چکیده
سومین مطالعه بین المللی ریاضی و علوم Third International Mathematics and Science Study (TIMSS) بزرگترین و مهمترین مطالعه تطبیقی است که تاکنون در سطح بین المللی توسط انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی International Association for the Evaluation of Educational Achievement انجام گرفته است. مطالعه در سه جمعیت 9 ساله ، 13 ساله ...
بیشتر
سومین مطالعه بین المللی ریاضی و علوم Third International Mathematics and Science Study (TIMSS) بزرگترین و مهمترین مطالعه تطبیقی است که تاکنون در سطح بین المللی توسط انجمن بین المللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی International Association for the Evaluation of Educational Achievement انجام گرفته است. مطالعه در سه جمعیت 9 ساله ، 13 ساله و سال آخر متوسطه در دو درس ریاضی و علوم با استفاده از دو آزمون کتبی و تکالیف عملکردی به اجرا درآمده است. یافتههای حاصل از بخض علوم ، در جمعیت 13 ساله 192 مدرسه راهنمایی و از هر مدرسه یک کلاس پایه دوم و یک کلاس پایه سوم از دو بعد محتوی و عملکرد مورد انتظار در این گزارش ارائه شده است. متوسط پاسخهای صحیح دانش آموزان دختر پایه سوم در کل آزمون علوم (3/49 در صد در مقابل 45 درصد) و 5 زیر مجموعه آن و همچنین متوسط پاسخهای صحیح دانش آموزان دختر پایه دوم در آزمون علوم (3/43 درصد در مقابل 40 درصد) و 5 زیر مجموعه آن از متوسط پاسخهای صحیح دانش آموزان پسر کمتر است. با افزایش سطح عملکردهای مورد انتظار، متوسط پاسخهای صحیح دانش آموزان کاهش یافته است. متوسط پاسخهای صحیح دانش آموزان پایه سوم در کل آزمون و چهار زیر مجموعه آن از متوسط پاسخهای صحیح دانش آموزان هم پایه خود و یک پایه پائین تر در کشورهای شرکت کننده کمتر (41 کشور) و تنها در زیر مجموعه شیمی از متوسط پاسخهای صحیح دانش آموزان کشورهای شرکت کننده بیشتر گزارش شده است. متوسط پاسخهای صحیح دانش آموزان پایه دوم نیز در کل آزمون و چهار زیر مجموعه آن کمتر و تنها در زیر مجموعه شیمی بیشتر گزارش شده است. رشد یا بازده دو سال آموزش متوالی برای دانش آموزان ایرانی 5/5 درصد و برای دانش آموزان سایر کشورها 6 درصد محاسبه شده است. در مجموع دانشآموزان پایه سوم و دوم ایرانی به ترتیب از "برنامه قصد شده" Intentded Curriculum در آزمون علوم 4/47 و 9/41 درصد و از "برنامه قصد شده" در کتابهای درسی کشور50 و 45 درصد راکسب کردهاند. Attained Curricurum متوسط عملکرد دانش آموزان سال دوم و سوم راهنمایی از استاندارد بین المللی و ملی (50 درصد پاسخهای صحیح در برنامه قصد شده) کمتر و متوسط عملکرد دانش آموزان پایه سوم راهنمایی از استاندارد بین المللی پایه پائین نیز کمتر گزارش شده است.