حسین زینعلی پور؛ اقبال زارعی؛ سلطلن حسین مظفری صالح
دوره 18، شماره 2 ، اسفند 1390، ، صفحه 31-50
چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تحقق اهداف اخلاقی و رابطهی آن با رشد قضاوت اخلاقی در بین دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر بندرعباس انجام گرفته است. روش پژوهش این تحقیق توصیفی- پیمایشی و توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر بندرعباس است، که تعداد ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تحقق اهداف اخلاقی و رابطهی آن با رشد قضاوت اخلاقی در بین دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر بندرعباس انجام گرفته است. روش پژوهش این تحقیق توصیفی- پیمایشی و توصیفی از نوع همبستگی است. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیهی دانشآموزان پایهی پنجم ابتدایی شهر بندرعباس است، که تعداد 394 نفر به روش تصادفی– طبقهای انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از دو پرسشنامه استفاده شده است. پرسشنامهی اول که مربوط به تعیین میزان تحقق اهداف اخلاقی آموزش و پرورش است، از نوع محقق ساخته است و پرسشنامه دوم پرسشنامه قضاوت اخلاقی (MJT) است که برای اندازهگیری قضاوت اخلاقی مورد استفاده قرار گرفته است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی میانگین، انحراف استاندارد و ضریب همبستگی پیرسون و آمار استنباطی آزمون t و آزمون فریدمن استفاده شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که اهداف اخلاقی آموزش و پرورش در پایهی پنجم در شهر بندرعباس در سطح مطلوب تحقق یافته است. اگر چه همهی اهداف در حد مطلوبی تحقق یافته است اما میزان تحقق آنها یکسان نیست و رتبههای متفاوتی دارند. بدین ترتیب، آن اهدافی بیشتر تحقق یافته که مدرسه و خانواده در زمینهی آموزش آن بیشتر با یکدیگر توافق و همکاری داشتهاند. همچنین یافتهها نشان داده است که بین میزان تحقق اهداف اخلاقی و قضاوت اخلاقی در سطح 05/0 رابطه معنیدار وجود دارد. اما تحلیل یافتهها به تفکیک اهداف نشان میدهد که از بین 21 هدف اخلاقی 7 هدف با قضاوت اخلاقی رابطه ندارد. بررسی محتوای این هفت هدف، نشان میدهد که این اهداف تحققشان بیشتر تحت تأثیر الگوی فرزند پروری خانواده و روش کنترل و برقراری انضباط در مدارس است.
علی اکبر شیخی فینی؛ اقبال زارعی
دوره 17، شماره 2 ، شهریور 1389، ، صفحه 149-180
چکیده
این پژوهش به منظور مقایسهی اثربخشی روشهای آموزش ویژهی کلاسی و غیرکلاسی بر عملکرد مهارت انشانویسی دانشآموزان دختر پایهی سوم ابتدایی شهرستان رامهرمز انجام شده است. روش پژوهش به صورت آزمایشی میدانی بوده است. به صورت تصادفی ساده سه گروه از دانشآموزان دختر پایهی سوم ابتدایی شهرستان رامهرمز انتخاب شد. یک گروه ...
بیشتر
این پژوهش به منظور مقایسهی اثربخشی روشهای آموزش ویژهی کلاسی و غیرکلاسی بر عملکرد مهارت انشانویسی دانشآموزان دختر پایهی سوم ابتدایی شهرستان رامهرمز انجام شده است. روش پژوهش به صورت آزمایشی میدانی بوده است. به صورت تصادفی ساده سه گروه از دانشآموزان دختر پایهی سوم ابتدایی شهرستان رامهرمز انتخاب شد. یک گروه تحت آموزشهای ویژهی کلاسی و گروه دیگر تحت آموزشهای غیرکلاسی قرار گرفت؛ و به گروه گواه آموزشی داده نشد. تعداد اعضای نمونه 52 دانشآموز دختر پایهی سوم ابتدایی بودند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل روش تدریس مبتنی بر آموزش مهارتهای هشتگانهی انشانویسی و میانگین نمرههای نیمسال اول و دوم درس انشا بود. به گروههای آزمایشی در هشت جلسهی یک ساعته حیطههای هشتگانهی انشانویسی آموزش داده شد. این مرحلهها شامل انشای شفایی، انشای روی تابلو، انشای کتبی در کلاس درس، انشا در منزل، خلاصه نویسی و نقاشی کشیدن بود. پس از اعمال این مداخلهها بار دیگر در نیم سال دوم انشا هر سه گروه تصحیح و نمرهگذاری شد. که این نمرهها به عنوان پس آزمون مورد استفاده قرار گرفت. نتیجهی حاصل از t-test گروههای مستقل و تحلیل واریانس یک راهه نشان داد که بین تفاضل نمرههای پیش آزمون و پس آزمون درس انشای دانشآموزان گروههای آزمایشی با گروه گواه تفاوت معنیداری وجود دارد. اما بین گروههای آزمایشی تفاوت معناداری مشاهده نشد. بطور کلی نتیجه نشان داد که آموزش مهارتهای انشانویسی در ارتقا و بهبود کیفیت انشا دانشآموزان دختر اثرگذار بوده است .