این تحقیق با هدف طراحی الگوی برنامهی یادگیری الکترونیکی املای فارسی مقطع دبستان و بررسی ویژگیهای عناصر آن انجام پذیرفته است. جهت طراحی الگوی برنامهی یادگیری الکترونیکی املا، الگوی طراحی آموزشی وستون و همکاران انتخاب شد و بر مبنی آن الگوی راهنمای برنامهی یادگیری الکترونیکی املای فارسی دبستان در سه بخش اصلی عنصر طراحی آموزشی، ...
بیشتر
این تحقیق با هدف طراحی الگوی برنامهی یادگیری الکترونیکی املای فارسی مقطع دبستان و بررسی ویژگیهای عناصر آن انجام پذیرفته است. جهت طراحی الگوی برنامهی یادگیری الکترونیکی املا، الگوی طراحی آموزشی وستون و همکاران انتخاب شد و بر مبنی آن الگوی راهنمای برنامهی یادگیری الکترونیکی املای فارسی دبستان در سه بخش اصلی عنصر طراحی آموزشی، عنصر ارائه، عناصر ارتباطی و پشتیبانی و راهنمایی طراحی گردیده است. پژوهش حاضر پژوهشی کیفی است. در این پژوهش جهت طراحی الگو و شناسایی ویژگیهای عناصر برنامه، کلیهی اسناد و منابع در دسترس در سطح بینالمللی و داخلی در مورد طراحی آموزشی در محیط یادگیری الکترونیکی، سنتی مورد بررسی قرار گرفته و با بهرهگیری از نتایج بهدست آمده از آنان و با استفاده از مصاحبه با 17 نفراز متخصصان در رشتههای مرتبط، طراحی انجام پذیرفته و یافتههایی به شرح زیر بهدست آمده است: طراحی اهداف و نحوهی تعیین محتوا باید در راستای برنامهی درسی ملی و سازماندهی محتوا در قالب کلمه و جمله محور، از ساده به مشکل باشد. تعیین روشهای یاددهی- یادگیری با استفاده از انواع روشهای یادگیری تعاملی، کاربردی و املا تصویری، گروهی، غلطگیری و تستی باشد. مناسبترین راهبردهای ارزشیابی شامل آزمونهای چندگزینهای، آزمونهای ص و غ، آزمونهای جورکردنی، کشیدنی و انداختنی، خود ارزشیابی، ارزشیابی توسط همکلاسیها در جهت دستیابی به اهداف تحقیق باشد. رعایت اصل سادگی در طراحی وبسایت مقطع دبستان، استفاده از انیمیشنهای با روح، سخنگو، استفاده از تصاویر و پویانماییهای مورد علاقهی یادگیرنده در راستای اهداف برنامهی درسی، استفاده از تصاویر بومی به منظور تقویت هویت ملی، استفاده از فونت ترافیک و فونت کتاب و کودک و عدم کاربرد فونتها و قلم ریز جهت تناسب با کودکان مقطع دبستان در طراحی این برنامه توصیه میگردد.