محمود بحرانی؛ غلامرضا رجبی
دوره 20، شماره 1 ، خرداد 1392، ، صفحه 203-220
چکیده
این پژوهش با هدف مطالعهی تأثیر ساختارهای هدف کلاسی بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با توجه به نقش میانجی خودکارآمدی و نیازهای روانشناختی به اجرا در آمده است. در این مطالعه برای آزمایش مدل فرضی از روش همبستگی به شیوهی تحلیل مسیر استفاده شد. 160 دانشآموز دوم متوسطه (77 دختر و 83 پسر) در سال تحصیلی 90-1389 به شیوهی نمونهگیری خوشهای ...
بیشتر
این پژوهش با هدف مطالعهی تأثیر ساختارهای هدف کلاسی بر بهزیستی روانشناختی دانشآموزان با توجه به نقش میانجی خودکارآمدی و نیازهای روانشناختی به اجرا در آمده است. در این مطالعه برای آزمایش مدل فرضی از روش همبستگی به شیوهی تحلیل مسیر استفاده شد. 160 دانشآموز دوم متوسطه (77 دختر و 83 پسر) در سال تحصیلی 90-1389 به شیوهی نمونهگیری خوشهای تصادفی دو مرحلهای از نواحی چهارگانهی آموزش و پرورش شهر شیراز انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده مقیاس نیازهای اساسی روانشناختی (1985)، ساختارهای اهداف کلاسی (2003)، مقیاس خودکارآمدی عمومی (1982) و مقیاس رضایت از زندگی (2007) بودند. نتایج نشان داد اثر ساختار اهداف عملکردی از سوی دادههای تجربی مورد تأیید قرار نمیگیرد، اما تأثیر ساختار اهداف تبحری بر بهزیستی از سوی دادههای تجربی حمایت میشود. متغیر برونزاد اهداف تبحری از توان پیشبینیکنندگی معنیداری برای پیشبینی متغیرهای وابسته میانی خودکارآمدی و نیازهای روانشناختی برخوردار بودند؛ و این دو به نوبهی خود پیشبینیکنندهی معنیداری برای متغیر نهایی بهزیستی روانشناختی بودند. این یافته در راستای اهمیت اهداف تبحری که بر یادگیری به منظور تسلط بر موضوع تأکید دارند بهطور نظری و منطقی قابل فهم است.
محمود بحرانی؛ محمد خیر؛ مسعود حسین چاری
دوره 18، شماره 1 ، شهریور 1390، ، صفحه 125-150
چکیده
مطالعهی تعاملهای اجتماعی در مجموعههای آموزشی و تأثیرهای شناختی، انگیزشی و عاطفی آن در امور درسی هدف این تحقیق بوده است. در راستای این هدف الگوی روابط علّی بین پیامدهای عاطفی، انگیزشی و تحصیلی خودکارآمدی ادراکشده ریاضی و عوامل اجتماعی کلاس (ارزیابی معلم و همکلاسان از دانشآموز)، با توجه به اثر میانجی باورهای خودکارآمدی، در ...
بیشتر
مطالعهی تعاملهای اجتماعی در مجموعههای آموزشی و تأثیرهای شناختی، انگیزشی و عاطفی آن در امور درسی هدف این تحقیق بوده است. در راستای این هدف الگوی روابط علّی بین پیامدهای عاطفی، انگیزشی و تحصیلی خودکارآمدی ادراکشده ریاضی و عوامل اجتماعی کلاس (ارزیابی معلم و همکلاسان از دانشآموز)، با توجه به اثر میانجی باورهای خودکارآمدی، در راستای نظریهی شناختی اجتماعی بویژه نظریه خودکارآمدی باندورا (1997) مورد تحلیل قرار گرفت. آزمودنیهای تحقیق را 273 نفر از دانشآموزان پایهی دوم دوره راهنمایی (شامل 150 دختر و 123 پسر) تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری خوشهیی چند مرحلهیی از مدارس نقاط مرکزی شهر شیراز انتخاب شدند. آزمودنیها مقیاسهای خودکارآمدی ریاضی، انگیزش تحصیلی، عواطف مثبت و منفی و احساس نسبت به مدرسه را تکمیل کردند و به یک آزمون ریاضی پاسخ دادند. با استفاده از شیوههای تحلیل رگرسیون چند متغیری و تحلیل مسیر، دادهها مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجههای حاصل از این تحلیلها حاکی از آن است که ارزیابی معلم و همکلاسان به عنوان عوامل اجتماعی کلاس در پیشبینی خودکارآمدی تحصیلی (ریاضی) دانشآموزان سهم معنیداری دارند. همچنین تأثیر عوامل اجتماعی کلاس بر متغیرهای انگیزشی و عاطفی صرفاً به واسطهی خودکارآمدی است، به طوری که در حضور متغیر خودکارآمدی اثر مستقیم عوامل اجتماعی کلاس بر متغیرهای انگیزشی و عاطفی معنیدار نبود. در پیشبینی عملکرد تحصیلی (آزمون ریاضی)، خودکارآمدی و ارزیابی همکلاسان هر دو اثر مستقیم معنیداری داشتند. نتایج با توجه به مبانی نظری مورد بحث قرار گرفته است. این نتایج همسو با شواهد قبلی، گویای آن است که قضاوتهای خودکارآمدی تأثیر قابل توجهی بر سطح انگیزش تحصیلی، عواطف مرتبط با امور تحصیلی و نیز عملکرد تحصیلی دانشآموزان دارند.
محمود بحرانی
چکیده
این طرح با هدف گسترش اطلاعات موجود در زمینه عادات کتابخوانی و مطالعه آزاد در جامعه به اجرا درآمده است. جامعه آماری این تحقیق را دانشآموزان متوسطه استان فارس تشکیل میدهند و چارچوب نمونهگیری شامل مرکز استان به اضافه پنج شهرستان دیگر بوده است که به طور تصادفی از ...
بیشتر
این طرح با هدف گسترش اطلاعات موجود در زمینه عادات کتابخوانی و مطالعه آزاد در جامعه به اجرا درآمده است. جامعه آماری این تحقیق را دانشآموزان متوسطه استان فارس تشکیل میدهند و چارچوب نمونهگیری شامل مرکز استان به اضافه پنج شهرستان دیگر بوده است که به طور تصادفی از بین شهرستانهای استان فارس انتخاب شدهاند. نمونه مورد بررسی متشکل از 3585 دانشآموز پایههای اول تا سوم متوسطه میباشد.
نتایج به دست آمده نشان میدهد که در مجموع، بخش زیادی از اوقات فراغت دانشآموزان در ایام تحصیل بیهوده تلف میشود (2/36درصد از کل اوقات فراغت)، 8/22درصد از اوقات فراغت روزانه صرف مطالعه درسی، 6/17درصد صرف تماشای تلویزیون و تنها 1/1درصد صرف مطالعه غیردرسی میشود. به طوری که سرانه مدت مطالعه آزاد دانشآموزان متوسطه در روز حدود 5/5 دقیقه است. دختران هم از لحاظ مطالعه درسی و هم مطالعه غیردرسی مدت زمان زیادتری را گزارش کردهاند.
تحلیل رگرسیون به عمل آمده نشان میدهد که پس از جنسیت، سرعت مطالعه، عضویت در کتابخانههای عمومی، میزان مطالعه اعضای خانواده، میزان برخورداری از کتاب و قصهگویی در دوران کودکی، معدل درسی و سطح شغلی پدر از متغیرهای مهم و معنیدار در زمینه پیش بینی میزان مطالعه آزاد به حساب میآیند.